eten, weggooien, vuilnis, zonde, eten weggooien, minder, besparen, porterenee, eten, drinken, boodschappen

10 tips: minder eten weggooien

40 kilo per persoon. Zoveel eten mikken we ieder jaar in de prullenbak. Superzonde. Voor het milieu en voor je portemonnee. Ik geef je 10 tips om te minderen.

Vroeger gooide ik halve broden, hup, zo in de prullenbak. Dan hoefde er echt nog geen schimmel op te staan. Een beetje oud vond ik genoeg reden om het weg te doen. Restjes van het avondeten? Die gingen er zo bij. Ik ben niet de enige. Zo’n 13% van ons eten verdwijnt jaarlijks in de vuilnisbak. Dat is 40 kilo per persoon per jaar.

Lees ook: Besparen op de boodschappen: zo doen wij het

Nu draait mijn maag ervan om dat ik daar ooit flink aan bijdroeg. Ik ben geen veganistische milieufanaticus geworden. Helemaal niet. Ik vind het gewoon zonde. Als je anders omgaat met restjes en laatste beetjes, om het zo te noemen, voorkom je dat er onnodig veel weggegooid wordt. Je helpt het milieu en het scheelt ook nog flink in de portemonnee.

Ik geef je tien tips op weg naar minder eten weggooien..

  1. Restjes = lunch

Boterhammen voor de lunch? Saai! Beter eet je de restjes van de dag ervoor op. Bak die gekookte aardappels even op, beetje overgebleven salade erbij. Superlekker! Zo krijg je ook nog eens wat meer groente binnen, dan wanneer je iedere middag een tosti of boterham chocopasta eet.

  1. Wees creatief

Heb je eten over? Gooi dat niet weg, maar wees creatief en gebruik het de volgende dag opnieuw. Dan hoef je echt niet twee keer hetzelfde te eten. Ene dag chili con carne eten en was er wat over? Vul er een wrap mee, beetje groente erbij. Dat scheelt je weer een ritje naar de supermarkt.

  1. Afmeten

Gok jij altijd maar een beetje wanneer je rijst of pasta in een pan gooit? Zonde! De kans dat je overhoudt is groot. Waarom gebruik je geen weegschaal? Meestal wordt er 75 gram per persoon aangehouden. Je hebt ook speciale ringen waarmee je de hoeveelheid spaghetti af kunt wegen. Niet overhouden betekent niet weggooien

4. Vers inkopen

Koop niet te veel verse groenten en fruit in wanneer je boodschappen doet. Anders zijn de bananen al bruin wanneer je de laatste opeet. En dan belanden ze dus in de prullenbak. Beter ga je halverwege de week nog even terug om wat extra groente en fruit te halen, die dan ook echt op gaan.

5. Je week indelen

Bedenk je graag vooraf wat je die week eet? Handig! Probeer dan de verse producten op je lijstje aan het begin van de week te eten. Dan kun je bijvoorbeeld bonen of mais uit een potje bewaren tot later in de week.¨

6. Houd overzicht

Zorg dat je koelkast een beetje te overzien is en fruit en groenten in het oog liggen. Zo vergeet je niet dat je bepaalde dingen in huis hebt. Ik had bijvoorbeeld heel vaak dat ik niet meer wist dat er nog tomaten in mijn voorraadkast lagen, omdat die naar achteren waren verdwenen. Tegen de tijd dat ik ze ontdekte, konden ze linea recta de prullenbak in.

7. Last minute gebruiken

Lopen die bananen bijna weg? Dan kun je er nog makkelijk een smoothie van maken. Beetje honing en yoghurt erbij. Heerlijk! Van tomaten die al te rijp zijn voor op brood of uit het vuistje, maak je tomatensoep.

  1. Goed ruiken

Er staat op veel producten een houdbaarheidsdatum. Voor bijvoorbeeld vlees, vis en zuivel zou ik die zo ongeveer aanhouden. Daar staat meestal ‘te gebruiken tot’ op. Er zijn ook genoeg producten die minder risico met zich meebrengen. Daarop gebruiken ze de zin ‘tenminste houdbaar tot.’ Een pak pasta of rijst, bijvoorbeeld. Die kun je ook na de houdbaarheidsdatum nog prima eten. Ruiken en voelen helpt. Bij twijfel moet het natuurlijk wel weg.

Lees ook: Zo besteed je 30% minder aan boodschappen

  1. Check je kastjes

Voor je boodschappen gaat doen, kun je best even je keukenkastjes en koelkast checken. Wat heb je nog? Probeer een combinatie te maken, zodat je niet onnodig veel in hoeft te kopen en je niks, wat je al in huis hebt, weg hoeft te gooien.

10. Restjesdag

Plan één dag in de week als restjesdag. Dan kun je alles wat je over hebt omtoveren tot een heerlijke maaltijd. Geen inspiratie? Tik alle ingrediënten in in Google en voila, daar heb je een lijst met mogelijke recepten.

 

6 Comments

  1. HereIsTom Reply

    Hier komen we nog niet aan de halve kilo per jaar denk ik.
    Brood stop je gewoon in de vriezer en hoef je niks weg te gooien.
    Restjes eten we de volgende dag alsnog op.
    Inkopen doen we gepast met kort houdbare producten.

  2. Kaspar Reply

    Goed artikel. Verspilling is op alle manieren zonde. Brood inderdaad altijd in de vriezer! Dat is zelfs gezonder dan vers brood (het zetmeel wordt omgezet naar resistant starch, goed voor de darmen! ).

    Ik kook zelf vaak vanuit de keukenkastjes… kijken wat ik nog heb en daar wat van maken. Voorkomt verspilling én maakt je reuze creatief in de keuken!

    Ik eet groente veel biologisch van een lokale tuinder. Zuivel en eieren ook biologisch Verder duurzaam (het biologisch keurmerk is bij de meeste andere producten volstrekt onzinnig, vaak zelfs minder duurzaam dan de niet biologische varianten). Ik beperk de koolhydraten en zoek veel alternatieven. Allemaal duurder dan de standaard producten…. door slim inkopen (gewoon bij de Albert Heijn voor een groot deel) blijf ik toch vrijwel altijd binnen het budget van 250 euro per maand voor de boodschappen!

  3. Marij Reply

    ‘Beter ga je’ ‘Beter eet je’…? Wat zonde! Beter blijf je mooi nederllands schrijven 😉

  4. ria Reply

    Mooi artikel voor een ieder ook haalbaar. Ik zelf schrijf ook op als ik iets weggooi hoeveel het mij gekost heeft. Dit help me om bewust te zijn. Vanaf het moment dat ik dat doe heb ik nooit meer dan 30 euro op jaarbasis weggegooid. Lijk niet veel maar je komt ook ander voedsel dus je moet het met factor 2 vermenigvuldigen……..oei 60 euro teveel uitgegeven.

  5. Audrey Reply

    Zelfs die ‘te gebruiken tot’-datum negeer ik vaak genoeg, hoor. Gewoon je zintuigen en gezonde verstand gebruiken. En brood gaat hier idd ook altijd in de vriezer. Handig om via Kaspars reactie te weten te komen dat dat nog gezondheidsvoordelen oplevert ook 😉

  6. Mariëlle Reply

    Ik eet yoghurt nog zo een maand over de datum. Ja, ook als het pak al is aangebroken (google maar eens op “houdbaarheid yoghurt” en negeer het artikel van het voedingscentrum).

    Alleen bij kipproducten let ik goed op de datum en als de melk onverhoopt een keer over de datum is, ruik ik er eerst even aan voordat ik het opdrink. Groente en fruit koop ik bij voorkeur 2x per week, om een overschot te voorkomen 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *