5 x besparen op vegetarisch eten

Boodschappenexpert Minke beantwoordt iedere week een vraag van een lezer. Deze keer gaat de vraag over budgetproof vegetarisch eten. Hoe doe je dat? Minke heeft tips.

Vraag van deze week: “Heb je specifieke bespaartips voor als je vegetarisch eet?”

Antwoord van Minke: “Vleesvervangers zijn (helaas) vaak nog erg prijzig. Zeker voor mensen die vegetarisch (of veganistisch) eten vanwege het dierenleed en niet vanwege de smaak. Want des te meer de vervanger op ‘echt’ vlees lijkt, des te duurder zijn de producten. Gelukkig zijn er genoeg opties om toch lekker en gezond te eten. 

Aanbiedingen afwachten 

Veel vleesvervangers zijn prima in te vriezen, dus wacht rustig af tot er een goede aanbieding is. Ik heb acties gezien die zelfs op kunnen lopen tot meer dan 70% korting op een bepaald merk vleesvervanger. En dat met een doodnormale folderactie. Door op die momenten je vriezer lekker vol te proppen met je favorieten kun je zo 3 maanden teren op de laatste actie. Check wel even óf een vleesvervanger geschikt is om in te vriezen, want sommige zijn dat niet en ik heb geen idee wat het met de textuur zou doen. 

LEEG

Eigen merk vervangers

Naast A-merk vleesvervangers hebben bijna alle supermarkten tegenwoordig een goed assortiment aan huismerk vleesvervangers. Deze zijn vaak heel erg budgetvriendelijk en alsnog van erg hoge kwaliteit. Kijk voor deze producten eens of je ze kunt scoren met een weggooien-is-zonde sticker, vanwege de houdbaarheidsdatum. Misschien komt het minder vaak voor, omdat vleesvervangers vrij lang houdbaar zijn in de koeling, maar als je ze kunt scoren kun je ze natuurlijk ook prima invriezen voor later. 


Gebruik met mate 

Als je dierlijk vlees gewend bent dan ben je ook heel erg gewend dat rauw product na het bakken enorm afneemt in volume. Als je dan evenveel volume gebruikt van een vervanger als gebakken dierlijk vlees  i.p.v. ongebakken kan je dat veel geld schelen. Een goed voorbeeld daarvoor zijn spekjes. Die slinken nogal. Dus kon ik met een zakje spekjes, 300 gram á €2,69, vier keer lunch maken. Met de AH vegan spekjes, 100 gram á €1,99, had ik ook 4 dagen lunch. Terwijl je dus op eerste gezicht zou zeggen dat je met het dierlijk product veel goedkoper uit bent. Je moet alleen even de knop omzetten dat ‘rauw’ en gebakken volume niet zoveel veranderd. 

Bonen, kikkererwten en linzen

Mega budgetproof zijn de niet-op-vlees-lijkende vleesvervangers in de vorm van bonen, kikkererwten en linzen. Ik kook er enorm graag mee, want het is heel erg veelzijdig, gemakkelijk en nog eens lekker ook. Je kunt ze gewoon als onderdeel van een maaltijd gebruiken, maar ook zelf vleesvervangers maken. Denk aan falafel van kikkererwten en van rode linzen kun je heel lekkere vega filet americain maken. Verschillende bonen en linzen hebben ook weer verschillende eigenschappen en smaken, wat het (voor mij tenminste) heel leuk maakt om lekker te experimenteren. 

Lees ook: Bespaartips voor gezonde boodschappen

Tofu en tempeh

Ook erg budgetproof zijn tofu en tempeh. Het is wel een klein beetje een kunst om dit lekker klaar te maken. Maar gelukkig staat internet vol met filmpjes en recepten waarin duidelijk verteld wordt wat je moet doen. Ze zijn super veelzijdig en een heel goede budgetproof vleesvervanger. 

Vlees hoeft niet altijd vervangen te worden. Met veel groenten kom je al een heel eind om aan je dagelijkse hoeveelheden voedingsstoffen te komen. Ook noten, pitten en zaden kunnen enorm helpen om daar aan te komen. Wil je zeker weten dat dit gebeurt? Dan raad ik je de app Cronometer aan. In deze gratis app kun je al je maaltijden invullen en zo zien welke voedingsstoffen je mist of juist teveel binnen krijgt.”

Lees hier alle vragen aan Minke

Heb jij een vraag voor onze boodschappenexpert Minke?

Mail naar vraaghetminke@porterenee.nl

Wil je dit artikel nog een keer lezen? Bewaar hem dan op Pinterest:

Wil je reageren of heb je een vraag?

Spreek je bericht in via de Whatsapp van PorteRenee: 06-47250448.
Misschien kom jij vrijdag dan wel in de PorteRenee Podcast.