Energie-expert: “‘s Nachts moet de verwarming gewoon aan”

Hoe bespaar ik kosten en energie op de verwarming van mijn huis? En hoe zit dat bijvoorbeeld met warm water? We vroegen een expert om te reageren op 5 overtuigingen die heersen. Kloppen die nou wel of niet? Lees/leer je mee?

Ik heb al een tijdje ruzie met mijn nieuwe vloerverwarming. Op zijn zachtst gezegd: het is nogal wennen. Moet ‘ie nou de hele dag aanblijven? Of toch uitzetten wanneer ik wegga? Maar het duurt zo lang om weer op te warmen. En krijg ik straks geen giga rekening wanneer ik de hele dag de vloer en mijn huis verwarm? Op internet lees ik allerlei verschillende adviezen. Niet alleen over die vloerverwarming, ook over besparen op je stookkosten überhaupt. Tijd om een expert aan het jasje te trekken. Ik vraag a.s.r. om een naam – zij zijn tenslotte thuis in duurzaamheid – en ontvang de gegevens van Sertan Keskin. Hij runt een bedrijf in energiezuinige en duurzame installaties voor in huis. Hij weet alles van duurzaamheid en daarmee ook van zo min mogelijk energie gebruiken: “Dat is uiteindelijk natuurlijk ook duurzaam.” 

Ik leg hem 5 overtuigingen voor, waarvan ik (en veel mensen met mij) denken dat ze helpen bij het besparen op verwarmingskosten. Aan hem de vraag: kloppen ze en hoe zit het nu precies? Dan hebben we voor eens en altijd antwoorden. 

#1 Elke dag even de ramen open

Sertan: “Dit is waar. Luchten brengt frisse, droge lucht binnen en die is makkelijker en sneller te verwarmen dan vochtige lucht die al langer in huis hangt. Maar luchten moet je wel op de juiste manier doen. De halve dag het raam in je slaapkamer open laten staan, vraagt nogal wat van je verwarming, die ondertussen probeert je huis te verwarmen. Het liefst lucht je net voordat je toch al de deur uitgaat en de verwarming lager draait. Dan zet je dus eerst je verwarming terug en dan je raam even open. Een half uur is genoeg. Niet langer, anders trekt de kou in de muur. Als je de verwarming niet dicht draait tijdens het luchten, gaat deze volop energie gebruiken om het op bijvoorbeeld 20 graden te houden. Dat is zonde en vechten tegen de bierkaai, wanneer er een raam open hebt staan.”

Sertan wijst op het verschil tussen luchten en ventileren: “Luchten is even de lucht in huis verfrissen door de ramen of deuren tegen elkaar open te zetten. Hartstikke goed, maar eigenlijk niet genoeg. Een huis dat goed geventileerd is, zorgt voor een structurele oplossing. Zo krijg je die frisse lucht in huis zonder dat – zeker in de winter – al die koude lucht binnen komt en de warmte uit huis verliest.”

#2 ‘s Nachts zet je de verwarming op 15 graden

Dit leerde ik van mijn ouders, maar is dat eigenlijk wel de juiste manier? Sertan: “Deze hoor ik veel. Hoe je je verwarming instelt hangt echt volledig af van het type huis waar je in woont. Is dat een zeer slecht geisoleerd huis? Dan kun je de thermostaat ‘s nachts het beste terugdraaien naar 16 of 17 graden. Niet helemaal uit dus. Zo houd je een beetje warmte vast in huis, zodat de cv-ketel niet al te hard aan het werk hoeft wanneer je het als bewoner warmer wilt hebben. Heb je een goed geïsoleerd huis? Dan kun je de verwarming ‘s nachts het beste met één of twee graden terug draaien. De warmte blijft toch lang hangen en zo gebruik je ook de minste energie. In de ochtend hoeft de ketel amper harder te werken om het weer warmer te krijgen. Nog even een extra tip: je kunt je verwarming zeker al een uur voordat je naar bed gaat, lager zetten. Zo bespaar je energie en dat laatste uur blijft het heus nog wel warm in huis.  Als je jouw thermostaat kunt inplannen, is dat helemaal handig.”

#3 Een Quooker kost veel energie

Sertan begint te glimlachen van herkenning: “Veelgehoord, deze mythe. Maar nee. Kokend water uit een Quooker kost minder energie dan dat je het kookt met een waterkoker, die echt een stroomvreter is. Wat veel mensen ook een voordeel vinden is dat de Quooker het water verwarmt met elektra, niet met gas. Dat is weer iets dat van het gas af is. Energieverbruik is geen reden om van een Quooker af te zien.”

LEES OOK: Deze simpele tips brengen je energierekening meteen flink naar beneden

#4 ‘s Nachts wassen scheelt kosten

Sertan: “Wist je dat je zelf mag kiezen tussen piek- en dal-stroom of een vlak tarief? Je kunt je voorkeur aangeven wanneer je een energiecontract aangaat. Wat voordeliger is, hangt af van hoe je energie gebruikt. Ga je ook echt ‘s nachts wassen en de meeste energie gebruiken? Dan kan een lager tarief in de nacht schelen. Ik doe dat niet en dus is voor mij een vlak tarief beter. En voor de meeste mensen, trouwens. Zelfs als je wel ‘s nachts wast, gebruiken we vaak nog altijd overdag de meeste energie. Check de tarieven en de verschillen vooral en reken het voor jezelf uit op basis van je verbruik uit het verleden.” 

#5 Verduurzamen scheelt geld maar is duur

“Natuurlijk, als je echt van het gas af wilt of je dak vol legt met zonnepanelen moet je best even in je buidel tasten. Maar er zijn ook goedkopere alternatieven. Radiatorfolie helpt echt goed om warmte je kamer in te krijgen in plaats van naar de buitenmuren van je huis te laten lekken. Er zijn ook kleine ventilatoren die je bij je radiatoren kunt plaatsen, zodat de warme lucht beter de kamer in komt. Mensen onderschatten het effect van goed isoleren vaak. Je kunt veel zelf doen: tochtstrips in ramen en deuren zijn top. De voordeur wordt vaak vergeten. Daar zit in veel gevallen nog enkel glas in en geen isolatie in. Vaak genoeg zitten er volop kieren in. Zonde, want warme lucht lekt er naar buiten en koude lucht naar binnen. Een goede tochstrip kost een paar euro. Dat kun je prima zelf aanbrengen. En voor grotere ingrepen zijn vanuit sommige gemeentes subsidies te krijgen. 

LEES OOK: Deze trucjes met je cv-ketel kunnen je een hoop geld besparen

Kijk, expert Sertan heeft me wat meer duidelijkheid gebracht. De tochtstrips voor onze oude en koud voordeur liggen klaar, ik gebruik onze Quooker nu zonder schuldgevoel en weet hoe te ventileren. Ik ben benieuwd naar onze volgende energierekening.

Dit artikel is een samenwerking met a.s.r. De inhoud is voor 100% PorteRenee.