Extreme couponing: deze trucjes werken ook in Nederland

Ken je het Amerikaanse tv-programma Extreme Couponing? Zonder iets te betalen megaveel shoppen met hoge kortingsbonnen. In Nederland kennen we deze gekte niet. Maar veel kortingen scoren? Dat kan wel. Minke legt uit hoe je slim kunt besparen.

Door Minke

Het blijft een immens populair tv-programma. En niet zo gek. In TLC’s Extreme Couponing zie je mensen met bomvolle karren de supermarkt verlaten. Terwijl ze daar bijna niks voor hebben betaald. Dat willen we allemaal wel. Nu hebben we in Nederland dat systeem van kortingsbonnen niet, en kun je die al helemaal niet met elkaar of andere acties combineren. Maar hé, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet extreem kunt besparen in Nederland. Mijn voorraadkast met 75% korting op de consumentenwaarde is daar het bewijs van. En zo krijg ik dat voor elkaar.

Geld-terug-acties 

Oké, ze zijn tegenwoordig schaars, maar 100% cashback-acties zijn wel de makkelijkste manier om producten gratis te krijgen. Je kunt er de app Scoupy voor gebruiken. Tegenwoordig worden echter steeds meer cashbacks via de merken zelf georganiseerd. Je koopt een product in de winkel, maakt een foto van de bon, stuurt deze via de app of website naar het bedrijf en je krijgt je geld terug. Meestal duurt dit een paar dagen, maar soms ook een paar weken. Het zijn wel vaak A-merk producten, maar het kan een leuke aanvulling zijn op je boodschappen. 

LEES OOK:  Budgetteren voor je voorraadkast: zo doe je dat

Voedselverspilling tegengaan

Met de app Too Good To Go kun je zogenaamde Magic Boxen kopen. Ze worden door diverse supermarkten aangeboden. En er zijn – vooral in de Randstad – veel horecagelegenheden bij aangesloten. Meestal is de prijs die je betaalt voor een box ongeveer eenderde van de normale verkoopprijs. Let op: je hebt dan producten die niet meer lang bewaard kunnen worden. 


Bij supermarkten zijn het dus meestal producten op de datum van uitgifte, bij horeca gaat het om verse producten die de volgende dag niet meer vers zijn. Steeds meer supermarkten proberen ook minder weg te gooien door producten op de datum extreem af te prijzen. Afhankelijk van het product en de winkel kan dat tot wel 90% schelen. Je moet dan wel op het juiste moment in de winkel zijn, dus misschien moet je daarvoor wel even uitvinden wanneer die stickers worden geplakt. 

Speciale winkelacties

Hoewel ik van de meeste folderacties niet meer warm word, zijn er wel momenten dat het goed uitpakt. Niet zozeer in de categorie eten, maar meer met verzorgings- en huishoudproducten. Wanneer je veel kunt besparen? Als je acties kunt combineren. Misschien dat een voorbeeld het duidelijker maakt. Bij een voordeeldrogist loopt elk jaar een actie waarbij je gratis wasmiddel krijgt bij aankoop van twee stuks van geselecteerde merken. Helaas verliest zo’n actie al snel zijn voordeel. Tenzij er op deelnemende producten tegelijk een 1+1 gratis actie loopt. Vaak is dit niet voor de volledige looptijd van de actie, maar bijvoorbeeld alleen tijdens het laatste weekend of tijdens een speciale actiedag. 

Korting-op-korting

Wat couponing (in Amerika) zo speciaal maakt, is dat je acties kunt stapelen. Zo kun je een kortingsbon van de fabrikant combineren met een kortingsbon van de winkel en dit ook nog eens gebruiken in samenwerking met een gewone aanbieding in de winkel. In Nederland staat in kleine lettertjes bij acties vermeld dat ze niet te combineren zijn met andere acties. Maar soms kan dit wel. Denk aan een lopende folderactie, die je kunt combineren met een korting omdat een vers product op de datum is. Of als er een (hoge) korting wordt gegeven op voordeelverpakkingen. 

Out of the box denken

Als we aan besparen denken, denken we meestal aan de winkels die vertrouwd zijn. Dus de supermarkten en drogisterijen waar we altijd komen. Het is slim om ook eens buiten de gebaande paden op koopjes te jagen. Online kun je nog wel eens goede kortingscodes gebruiken, bovenop al heel goede aanbiedingen. Ook kun je online gebruik maken van cashbacks. Deze werken iets anders dan de cashbacks in de fysieke winkels, maar zorgen ook dat je een klein beetje van je aankoopbedrag terugkrijgt. Dit alles bij elkaar kan enorm hoge kortingen opleveren. Zo bespaar ik op deze manier flink op koffie en wijn. Je moet alleen vaak wel bereid zijn om in één keer groots in te slaan, om op die manier ook verzendkosten te kunnen vermijden.  

LEES OOK:  14 kleine acties die je financiele situatie beter maken

Net als het couponnen in het tv-programma is het veel puzzelen om optimaal van deze acties gebruik te maken. Het kost alleen veel minder tijd, vooral omdat je niet elke week zulke superdeals zult kunnen vinden. Daarom is het opbouwen van een voorraad een essentieel onderdeel van extreem besparen, ook in Nederland. 

Wil je dit artikel nog een keer lezen? Bewaar hem dan op Pinterest: