“Voor deze droom gaf ik mijn vette salaris graag op”

Bob Stehmann (51) verdiende een vet salaris en had een comfortabel leventje. Hij gaf het allemaal op om zijn eigen verzekeringsplatform Deck te beginnen: “Ik was klaar met het gekronkel over kleine lettertjes en wilde een fatsoenlijke verzekeraar starten.”

Bob werkte zo ongeveer bij alle grote verzekeringsmaatschappijen. Van FBTO tot a.s.r. en van Achmea tot Ditzo. Je zou het niet zeggen wanneer je hem ziet in zijn spijkerblouse en gympies. Nu hij met verzekeringsplatform Deck zijn eigen bedrijf heeft, hoeft dat pak niet meer. En daar is hij maar wat blij mee. Een paar jaar geleden had Bob nog een bootje in de haven van Barcelona liggen. Na een lange werkweek vloog hij daar dan even naartoe voor het weekend. Decadent, zegt hij zelf ook: “Ik werkte hard en verdiende veel geld. Natuurlijk genoot ik daarvan, al wist ik altijd dat er belangrijkere dingen in het leven zijn.”

Binnen zijn werk als marketingbaas bij grote verzekeraars, wrong het steeds vaker. Er moest geld verdiend worden, natuurlijk. Maar het belang van de klant moest wel voorop blijven staan, vind Bob: “Dat gevoel had ik niet altijd. Ik ergerde me steeds vaker aan hoe verzekeraars zich profileerden. In de reclame op tv lieten ze een kind zien dat een tekening op de muur maakte, gevolgd door een boodschap in de trant van: Bij ons ben je echt goed gedekt. Ik dacht dan: koop een pot verf en herstel het. Dit is toch niet waar verzekeren voor is? Verzekeringen zijn er voor de risico’s die je zelf niet kunt of wilt dragen.’ Nederland is een verzekeringsland. We verzekeren alles wat los en vast zit, van onze telefoons tot fietsen en de huisdieren. Uit onderzoek blijkt dat we in Nederland procentueel het meeste geld kwijt zijn aan verzekeringen van heel Europa, namelijk ruim 4%. Dat gemiddelde ligt in de rest van Europa veel lager, namelijk op 2,5%. Bob: “Doordat verzekeraars om het hardst riepen dat zij echt alles verzekerden, kregen ze ook steeds meer claims. Als je zo goed gedekt bent en daar ook flink voor betaalt, dien je iedere schade in. Logisch. Hierdoor werden de premies weer hoger. Een systeem wat me echt frustreerde.” 

In de file was al eens een ideetje in zijn hoofd ontsprongen. Waarom was er geen verzekeraar die alleen grote schades dekte? Met een verhoogd eigen risico waardoor de premie flink omlaag kon. “Je hebt bijvoorbeeld een eigen risico van 500 euro en daarboven ben je gewoon goed verzekerd. Dus loopt je wc door een flinke regenbui over en verwoest die je mooie vloer? Dan ben je verzekerd. Raak je je zonnebril op vakantie kwijt? Dan koop je zelf een nieuwe. Met het geld dat je zo bespaart aan premie, kun je flink wat tegenslag zelf opvangen.” Hij pitchte het idee bij zijn toenmalige werkgever. Ze zagen er best wat in, maar aan de ouderwetse manier van verzekeren werd meer geld verdiend. Dus was hun antwoord: nee. Dan maar zelf doen, besloot Bob. Hij zegde zijn goed betaalde baan op en begon helemaal opnieuw. Zijn verzekeringsplatform Deck was geboren. Hij had nog wat inkomen uit een marketingbureau dat hij runde, maar viel financieel flink terug. “Dat was wennen. Die luxe vakanties waren passé. Maar weet je? Ik heb het helemaal niet gemist. Dit avontuur aangaan was me veel meer waard dan welke luxe dan ook.”

Bob begon hij het begin. Samen met experts aan zijn keukentafel. Hoe laag konden de premies worden? Zouden ze de schades daarvan kunnen betalen? “We hebben veel rekensommetjes gemaakt en veel klantonderzoek gedaan. Snapten mensen het idee wel? Begrepen ze het voordeel dat er voor hun in zat?” Zijn eerste klanten waren familie en vrienden. “Sommige werden klant om mij te steunen, sommige ook echt omdat ze in het idee geloofden. Toen de eerste klanten kwamen die ik niet kende, sprong ik een gat in de lucht. Het werkt! Mensen doen mee. Zo gaaf.” Dat prille begin is nu een paar jaar geleden. Deck werkt. Inmiddels een paar duizend klanten snapten het idee dat Bob ooit in de auto bedacht en stapten over. Deck wordt inmiddels gerund vanuit een kantoortje in Amsterdam. Waar Bob leiding geeft aan een klein team en sinds Corona op afstand.

Hij is groot fan van zijn eigen klanten: “Ik werk elke week mee met de klantenservice om contact te houden met klanten en hun wensen. Bij mijn oude werkgevers hadden we veel discussie over uitkeren en wat wel of niet gedekt zou zijn. Dat is nu een stuk minder bij Deck. Mensen reageren op de chat en aan de telefoon heel positief op ons initiatief. Als ze flink schade hebben, krijgen ze dat vergoed. Ze weten ook: kleine schades lossen ze zelf op. Er is weinig discussie en dat is verfrissend, ook voor de klant.” De meeste mensen sluiten al hun verzekeringen naar Deck over. Zo ben je in één keer van dubbele dekkingen af, die veel mensen hebben. “Ze hebben dan ook nog maar één contactpersoon voor al hun verzekeringen, namelijk ons. Geen ingewikkelde keuzemenu’s meer maar een supersnelle en makkelijke website. Online gemak en als je wil snel een medewerker aan de lijn die je helpt. Dat is wat ik ook perse wilde: gewoon goede service. Als je een schade hebt die gedekt is, gewoon helpen en uitkeren. Niet dat gekronkel om er onderuit te komen.” Toekomstplannen voor Bob én Deck? “We willen blijven groeien. Des te meer klanten we hebben, des te scherper de premies kunnen zijn. Daarbij kunnen we dan ons platform verder verbeteren. Maar hoe groot we ook worden, we zullen nooit een uitgebreid keuzemenu invoeren. Dat beloof ik.”

Lees hier meer over Deck en check hoeveel jij kunt besparen.

In dit artikel kunnen affiliate links verwerkt zijn.

Dacht je aan iemand tijdens het lezen? Deel dit artikel dan met hem/haar.