“Voor deze droom gaf ik mijn vette salaris graag op”

Bob Stehmann (51) verdiende een vet salaris en had een comfortabel leventje. Hij gaf het allemaal op om zijn eigen verzekeringsplatform Deck te beginnen: “Ik was klaar met het gekronkel over kleine lettertjes en wilde een fatsoenlijke verzekeraar starten.”

Bob werkte zo ongeveer bij alle grote verzekeringsmaatschappijen. Van FBTO tot a.s.r. en van Achmea tot Ditzo. Je zou het niet zeggen wanneer je hem ziet in zijn spijkerblouse en gympies. Nu hij met verzekeringsplatform Deck zijn eigen bedrijf heeft, hoeft dat pak niet meer. En daar is hij maar wat blij mee. Een paar jaar geleden had Bob nog een bootje in de haven van Barcelona liggen. Na een lange werkweek vloog hij daar dan even naartoe voor het weekend. Decadent, zegt hij zelf ook: “Ik werkte hard en verdiende veel geld. Natuurlijk genoot ik daarvan, al wist ik altijd dat er belangrijkere dingen in het leven zijn.”

Binnen zijn werk als marketingbaas bij grote verzekeraars, wrong het steeds vaker. Er moest geld verdiend worden, natuurlijk. Maar het belang van de klant moest wel voorop blijven staan, vind Bob: “Dat gevoel had ik niet altijd. Ik ergerde me steeds vaker aan hoe verzekeraars zich profileerden. In de reclame op tv lieten ze een kind zien dat een tekening op de muur maakte, gevolgd door een boodschap in de trant van: Bij ons ben je echt goed gedekt. Ik dacht dan: koop een pot verf en herstel het. Dit is toch niet waar verzekeren voor is? Verzekeringen zijn er voor de risico’s die je zelf niet kunt of wilt dragen.’ Nederland is een verzekeringsland. We verzekeren alles wat los en vast zit, van onze telefoons tot fietsen en de huisdieren. Uit onderzoek blijkt dat we in Nederland procentueel het meeste geld kwijt zijn aan verzekeringen van heel Europa, namelijk ruim 4%. Dat gemiddelde ligt in de rest van Europa veel lager, namelijk op 2,5%. Bob: “Doordat verzekeraars om het hardst riepen dat zij echt alles verzekerden, kregen ze ook steeds meer claims. Als je zo goed gedekt bent en daar ook flink voor betaalt, dien je iedere schade in. Logisch. Hierdoor werden de premies weer hoger. Een systeem wat me echt frustreerde.” 

In de file was al eens een ideetje in zijn hoofd ontsprongen. Waarom was er geen verzekeraar die alleen grote schades dekte? Met een verhoogd eigen risico waardoor de premie flink omlaag kon. “Je hebt bijvoorbeeld een eigen risico van 500 euro en daarboven ben je gewoon goed verzekerd. Dus loopt je wc door een flinke regenbui over en verwoest die je mooie vloer? Dan ben je verzekerd. Raak je je zonnebril op vakantie kwijt? Dan koop je zelf een nieuwe. Met het geld dat je zo bespaart aan premie, kun je flink wat tegenslag zelf opvangen.” Hij pitchte het idee bij zijn toenmalige werkgever. Ze zagen er best wat in, maar aan de ouderwetse manier van verzekeren werd meer geld verdiend. Dus was hun antwoord: nee. Dan maar zelf doen, besloot Bob. Hij zegde zijn goed betaalde baan op en begon helemaal opnieuw. Zijn verzekeringsplatform Deck was geboren. Hij had nog wat inkomen uit een marketingbureau dat hij runde, maar viel financieel flink terug. “Dat was wennen. Die luxe vakanties waren passé. Maar weet je? Ik heb het helemaal niet gemist. Dit avontuur aangaan was me veel meer waard dan welke luxe dan ook.”

Bob begon hij het begin. Samen met experts aan zijn keukentafel. Hoe laag konden de premies worden? Zouden ze de schades daarvan kunnen betalen? “We hebben veel rekensommetjes gemaakt en veel klantonderzoek gedaan. Snapten mensen het idee wel? Begrepen ze het voordeel dat er voor hun in zat?” Zijn eerste klanten waren familie en vrienden. “Sommige werden klant om mij te steunen, sommige ook echt omdat ze in het idee geloofden. Toen de eerste klanten kwamen die ik niet kende, sprong ik een gat in de lucht. Het werkt! Mensen doen mee. Zo gaaf.” Dat prille begin is nu een paar jaar geleden. Deck werkt. Inmiddels een paar duizend klanten snapten het idee dat Bob ooit in de auto bedacht en stapten over. Deck wordt inmiddels gerund vanuit een kantoortje in Amsterdam. Waar Bob leiding geeft aan een klein team en sinds Corona op afstand.

Hij is groot fan van zijn eigen klanten: “Ik werk elke week mee met de klantenservice om contact te houden met klanten en hun wensen. Bij mijn oude werkgevers hadden we veel discussie over uitkeren en wat wel of niet gedekt zou zijn. Dat is nu een stuk minder bij Deck. Mensen reageren op de chat en aan de telefoon heel positief op ons initiatief. Als ze flink schade hebben, krijgen ze dat vergoed. Ze weten ook: kleine schades lossen ze zelf op. Er is weinig discussie en dat is verfrissend, ook voor de klant.” De meeste mensen sluiten al hun verzekeringen naar Deck over. Zo ben je in één keer van dubbele dekkingen af, die veel mensen hebben. “Ze hebben dan ook nog maar één contactpersoon voor al hun verzekeringen, namelijk ons. Geen ingewikkelde keuzemenu’s meer maar een supersnelle en makkelijke website. Online gemak en als je wil snel een medewerker aan de lijn die je helpt. Dat is wat ik ook perse wilde: gewoon goede service. Als je een schade hebt die gedekt is, gewoon helpen en uitkeren. Niet dat gekronkel om er onderuit te komen.” Toekomstplannen voor Bob én Deck? “We willen blijven groeien. Des te meer klanten we hebben, des te scherper de premies kunnen zijn. Daarbij kunnen we dan ons platform verder verbeteren. Maar hoe groot we ook worden, we zullen nooit een uitgebreid keuzemenu invoeren. Dat beloof ik.”

Lees hier meer over Deck en check hoeveel jij kunt besparen.

In dit artikel kunnen affiliate links verwerkt zijn.

WIL JE DIT ARTIKEL NOG EEN KEER LEZEN?
Bewaar hem dan op Pinterest

20 Comments

  1. Mandy Reply

    Wij zijn overgestapt!
    We betaalden 90 euro per maand voor onze verzekeringen, bij Deck nu 55 euro! Wat een verschil!

    Ik heb eerst onze eigen verzekering gebeld om te vragen of we een eigen risico konden instellen en ophogen maar nee, helaas. Daarom overgestapt naar Deck en totaal eens met de filosofie!

  2. Audrey Reply

    Ik vind het een mooi idee, maar ik vond het prijsverschil dus echt wel meevallen… Daarnaast biedt Deck ook geen rechtsbijstandverzekering aan, waardoor mijn verzekeringen dan nog versnipperd zouden zijn bij verschillende aanbieders.

    1. Willems Reply

      Rechtsbijstand zou ik sowieso altijd bij een andere verzekeraar doen. Iets met belangenverstrengeling…

    2. Bob Reply

      Hi Audrey, je kan bij Deck sinds een aantal maanden ook een rechtsbijstandverzekering sluiten. Nadat je de premie krijgt kan je daaronder op plusje klikken. Gr Bob

  3. Tiny Reply

    Erg gaaf zo’n initiatief, maar ik kom ook niet goedkoper uit. Waarschijnlijk door kortingen via werkgever en combinatiekortingen voor sommige verzekeringen. Daarnaast heb ik voor bijboorbeeld de reisverzekering erg specifieke wensen en die kan ik hier niet vinden. Ik wens de oprichter in ieder geval veel succes!

    1. L Reply

      Heel goed iniatief. Eindelijk iemand die er goed over nadenkt en niet alleen aan zijn eigen portemonnee denkt. Voor mij loont het nog niet. Ik betaal nu zonder eigen risico minder. Maar ik ga volgend jaar er weer naar kijken. Zodra het verschil qua totale premie in mijn ogen genoeg bedraagt, stap ik over. Ik kijk overigens uit naar de goedkoopste zorgverzekering met vrije zorgkeuze bij Deck 🙂

  4. Lucinda Reply

    Als je het financieel kan veroorloven ben ik altijd voor je droom volgen. Ik kan helaas niet zomaar stoppen met mijn baan om iets op te starten wat ik echt zou willen doen, maar het is wel gaaf om te lezen als iemand de stap wel waagt. En als hij het goed doet, goed voor hem. Ik hoop ook ooit in die positie te komen, maar daar is tijd en hard werken voor nodig.

  5. Alex Reply

    Even los van of zijn idee nu wel of niet voor anderen kosten bespaart: ik vind het mooi om te lezen wanneer iemand zijn dromen en ambities najaagt. Het is een grote stap om vanuit een veilige positie (lees: inkomen) het diepe in te springen. Ik overweeg het zelf al een tijd, maar durf het nog niet aan. Chapeau, Bob!

  6. Tiny Reply

    Maar dan moeten we het meer als een soort tussenpersoon zien met specifieke verzekeringen met specifieke dekkingen?

  7. Tessa Reply

    Goede filosofie. Hier maar eens kijken of we niet nog dubbel verzekerd zijn en of er nog voordeel te halen valt. We wonen net een jaartje samen dus sommige dingen zijn nog dubbel. Daarnaast ben ik het zeker eens met de filosofie van Deck!

  8. Wendy Reply

    Beetje eenzijdig beeld om heel eerlijk te zijn. Wij hadden ons ook aangemeld maar werden als een stel criminelen behandeld. We kregen een mail met het verzoek opheldering te geven over een eerdere claim bij onze huidige verzekeraar zonder verdere details. Toen wij aangaven niet direct te weten over welke verzekering het ging waar we op geclaimd hadden kreeg ik de reactie dat ‘ ik nu nog 1 kans kreeg om eerlijk te zijn want anders…’. ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik kan niet van de afgelopen vier jaar verklaren op welke datum ik welke claim ingediend heb. Er was totaal geen begrip hiervoor en werd continu maar bevraagd of ik wel eerlijk was en moest zonder welke aanwijzing dan ook iets vertellen over een claim van een (bleek later) inbraak in onze auto.
    Ik weet dat verzekeraars er zijn om geld aan het te verdienen maar kan dat dan wel zonder als een crimineel aan een vragenvuur te worden onderworpen? Mag duidelijk zijn dat ik geen fan ben van deze meneer.

      1. Wendy Reply

        Dat was een schade van ruim 3 jaar geleden dus dat staat dan niet meer op je netvlies op welke datum dat precies was. Ben geen wandelende agenda😉

  9. Willems Reply

    Leuk verhaal. Even gekeken; ik ben verzekerd bij Promovendum en bij een eigen risico van 500 euro betaal ik nu maar 0,75 euro per maand meer. Bij 750 euro is dat ongeveer 4,75 euro per maand en dus nog geen 60 euro per jaar. De autoverzekeringen zijn echt veel duurder bij Deck.

    Voor ons niet interessant genoeg.

  10. Lauren Reply

    Superclub! Dank Deck! Snelle en goede service, veel goedkoper, fijn dat ze meedenken en vorige week een bol bon in de bus als bedankje voor de trouwe klandizie! En ik betaal voor al mn huis en autoverzekeringen 46€! Prima toch, meer wil ik er echt niet voor betalen (want ja die pot verf heb ik zelf!) Nogmaals dank Deck!

  11. Martine Reply

    Ik ben nog steeds ontzettend blij en tevreden met Interpolis en ga daar echt niet weg. Wel leuk om te lezen dat mensen hun droom najagen

  12. Kaspar Reply

    Leuk verhaal en leuk concept voor een verzekeraar! Ga het zeker eens bekijken.
    Ik hoop zelf ook ooit deze stap te mogen maken en iets te gaan doen dat ik écht leuk vind. Mijn huidige baan is best ok, maar echt mijn droom en passie is het zeker niet! (voor mij geldt dan altijd de vraag: ‘stel ik win de loterij. zou ik dan ontslag nemen of lekker bij m’n huidige baan blijven?’. Als het antwoord daarop is dat je vooral lekker bij je baan blijft (ongeacht of het mogelijk wat minder uurtjes zouden zijn), dán is het een droombaan. Ikzelf zou direct stoppen met mn huidige werk, dus géén droombaan (en bovendien veel te veel uren!). Mijn droombaan weet ik al wel. En ooit gaat het me lukken 😉 Maar vermoed dat ik dan ook de 51 wel aan ga tikken voor het zover is…. 😉

  13. Noortje Reply

    Ik kan helemaal achter deze filosofie staan qua verzekeraar. Jammer genoeg past de inboelverzekering niet bij mijn specifieke wensen wat er verzekerd is in schuren en dergelijke, dus stap ik nog niet over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NIEUWE online training: Leer Super Simpel Beleggen met JannekeLEES HIER MEER
+