“Ik rijd mijn elektrische auto zo ongeveer gratis”

Mariska rijdt elke dag 180 kilometer naar haar werk en terug. Dat wilde ze betaalbaar én groen doen. Dus kocht ze een elektrische auto plus genoeg zonnepanelen om zo ongeveer gratis te rijden.

“Voor ik elektrisch ging rijden, stond ik elke week bij het tankstation. Soms wel twee keer per week. Iedere keer gooide ik er voor zo’n 60 euro benzine in. Die kosten heb ik nu niet meer. Mijn man Arno en ik hebben wel eens uitgerekend wat elektrisch rijden – zoals we nu doen – ons bespaart. Hij kwam uit op zo’n 3000 á 4000 euro per jaar, afhankelijk van de benzineprijs. Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar het gaat ons nog meer dan om geld, om het niet willen belasten van de aarde. Wij weten heus wel dat wij met zijn tweetjes de klimaatverandering niet tegen kunnen houden, maar doen ons best om onze bijdrage daaraan zo klein mogelijk te houden.”

Jaren geleden verhuisden Arno en Mariska vanuit Amsterdam naar Wijchen. “We wilden meer buitenruimte voor onze drie kinderen. Het verschil in huizenprijzen was natuurlijk ook heel groot. We konden door die verhuizing gaan van een appartement in de stad, naar een oude boerderij met een weiland erbij. We wonen nu aan de bosrand, vlakbij een vennengebied. Het is hier prachtig. Arno komt hier vandaan en heeft familie in de buurt. Dus het voelde voor ons als een logische beslissing.”

elektrische auto gratis

De oude boerderij die ze kochten moest gesloopt worden en maakte plek voor een nieuwe woonboerderij. Het rieten dak was niet echt geschikt voor zonnepanelen, maar het stel wilde ze wel heel graag. Arno: “We legden in 2013 de eerste 16 panelen op een bijgebouw op het erf. Die liggen op het westen en presteerden echt zwaar beneden verwachting. We dekten er niet eens ons eigen gebruik mee. Het was gewoon niet de ideale plek. We wilden graag een elektrische auto aanschaffen waarmee Mariska naar haar werk kon rijden en dus besloten we om een klein deel van ons weiland op te offeren voor zonnepanelen. We deden met die grond toch niet zoveel. De schapen van de buurman grazen er en daar is ook met panelen nog genoeg ruimte voor.”

Zonnepanelen op je eigen dak?

Het is niet altijd een optie, bijvoorbeeld bij een appartement, huurhuis, of een dak dat niet gunstig ligt richting de zon. Klik hier om van Arno te horen wat (betaalbare) alternatieven zijn.

Met de 32 panelen erbij dekken ze niet alleen hun energieverbruik in huis, ook kan de elektrisch auto ermee opgeladen worden. En zo rijdt Mariska die 180 kilometer per dag naar haar werk nu dus helemaal gratis. Arno: “We rijden ongeveer zo’n 40.000 kilometer per jaar. Daarmee verbruiken we zo’n 6000 – 7000 kWh. Dat is ongeveer twee keer zoveel als een huishouden in Nederland jaarlijks gebruikt. Dat dekken we nu met deze zonnepanelen allemaal af.”

Dat bespaart een hoop geld, maar zal ook flink kosten. De kosten van de eerste 16 panelen lagen op zo’n 5.000 euro. De 32 panelen in het weiland kostten – inclusief vergunningskosten – nog eens 9.000 euro. Die investering van zo’n 14.000 euro, verdienen ze dus binnen een paar jaar terug middels hun besparingen. Mariska is daar hartstikke blij mee, maar vindt vooral de groene gedachte erachter fijn: “Ik doe alles wat ik kan om een leefbare wereld achter te laten voor onze drie kinderen.”

CHECK OOK: ‘Wij legden zonnepanelen op een andere plek dan ons dak

Dit artikel is een samenwerking met a.s.r. Ook zij zijn fan van duurzamer proberen te leven en geld overhouden. De inhoud van het stuk is 100% van ons. 

Wil je een reactie inspreken voor de podcast of heb je een vraag?

Spreek je bericht dan in via de Whatsapp van PorteRenee: 06-47250448.
Misschien zit jij komende vrijdag dan wel in de PorteRenee Podcast.