In 5 stappen: verlaag je vaste lasten door om korting te vragen

Brutalen hebben de halve wereld. Wil je je vaste lasten verlagen? Bel je leveranciers dan op en vraag om korting. Het werkt!

Zit je al jarenlang bij dezelfde internetprovider? Loopt je telefoonrekening al zolang je weet bij hetzelfde bedrijf? Dan kun je waarschijnlijk flink besparen door over te stappen. Maar dat is wel even gedoe. Het kan nog makkelijker: gewoon bellen en om korting vragen. Ik doe dat bijna ieder jaar wel. Zeker als ik niet overstap. Vaak heb ik dan korting gekregen om me aan te trekken als nieuwe klant. Als die korting voorbij is, is het voor mij voordeliger om over te stappen. Als ik gewoon tevreden ben, kies ik liever voor vragen om korting. Ik vertel je precies hoe je dat succesvol aanpakt.

Stap 1

Je doet wat vooronderzoek. Je weet wat de actuele prijzen zijn voor het contract dat jij hebt. Je weet welke aanbieder het goedkoopst is en hoeveel daar gerekend wordt. Ook weet je wat de actuele aanbieding is voor nieuwe klanten bij de bedrijven waar jij klant bent.

Stap 2

Pak je eigen contract erbij. Vaak kun je gewoon online inloggen en al je gegevens inzien.



Stap 3

Bel het bedrijf waar je klant bent op. Kies in het keuzemenu voor de optie opzeggen. Op deze afdeling van het callcenter werken mensen met meer bevoegdheden om jou korting te geven.

Stap 4

Wees vriendelijk en leg uit dat je al een tijdje klant bent. Dat je gezien hebt dat je elders goedkoper uit zou zijn en dat je dat als trouwe klant niet eerlijk vindt, dus besloten hebt over te stappen. Waarschijnlijk doen ze je nu meteen een aanbieding voor een nieuw maandbedrag of tijdelijke korting. Zo niet, vraag er dan om: ‘Makkelijker dan overstappen zou het voor mij zijn om klant te blijven. Wat kun je voor me betekenen qua korting?’ Dan is het even stil en komt er een aanbod.

Stap 5

Het is aan jou wat genoeg korting is. Doe daarna even een dansje door de kamer. Ik bespaarde onlangs 90 euro met een telefoontje van 1,5 minuut naar mijn internetprovider. Zo snel had ik nog nooit geld verdiend.

WIL JE DIT ARTIKEL NOG EEN KEER LEZEN?
Bewaar hem dan op Pinterest

20 Comments

    1. Marieke Reply

      Hoi, ik heb zojuist gebeld. Heb hetzelfde aanbod gekregen en aangenomen maar ben nog zo brutaal geweest om te vragen wat ze voor me konden betekenen betreffende een WiFi booster. Na een aantal minuten wachten, krijg ik die nu ook gratis! Hebben we straks ook in de tuin eindelijk goede WiFi verbinding. 😃

      1. Marielle Reply

        Bedankt voor het delen Marieke, ik heb net gebeld 3 mnd 50%korting op de maandelijkse kosten en jawel ook een wifi booster 😀

  1. Willems Reply

    KPN (zowel internet/tv als gsm) bel ik ook jaarlijks. Overstappen wil ik niet ivm bepaalde instellingen en voordelen, dan maar bellen.

    Daarnaast vecht ik ook iedere prijsverhoging aan. Zelfs bij mijn verzekeraar schikten we vervolgens in het midden. Toch weer een paar euro per maand.

    1. Rosie Reply

      Ik werk bij een verzekeraar en dat gaat lang niet bij elke maatschappij op. Premies zijn bij ons vaste bedragen en als je belt om op te zeggen, dan vragen we ‘per wanneer?’

      1. Willems Reply

        Dit was in mijn geval Promovendum

        Ik ging meer geld betalen voor een auto die er alleen maar ouder op was geworden en na jaren en jaren van schadevrij rijden. Ze konden mij de prijsverhoging dan dan ook niet uitleggen.

  2. Erik Reply

    Omdat we sinds 2004 klant zijn van KPN lukt het zonder problemen jaarlijks korting te ‘scoren’ bij KPN. De korting is identiek aan hetgeen nieuwe klanten krijgen, soms nog meer vanwege de twee mobiele abonnementen.

    Het is mogelijk om de optie ‘opzeggen’ te kiezen in het menu, maar ook via de klantenservice kan het en aldaar vragen om door te verbinden met de afdeling “SAVE” (contracten). Andere optie kan ook en dat is de “SERVICE AFDELING” (Back Office). Onze kortingen zijn momenteel:

    KPN THUIS: sinds februari 2020:

    Internet 200mb / 200mb
    € 50,00 — > korting 6 mnd –> € -15,00

    INTERACTIEVE TV
    € 10,00 — > korting 6 maanden € -5,00

    OPNEMEN PAKKET
    € 4,99 — > korting 6 maanden € -4,99

    PLUS PAKKET
    € 6,99 — > korting 6 maanden € -6,99 (na 6 maanden beëindigen we dit weer!)

    SPOTIFY PREMIUM
    € 9,99 — > korting 12 maanden € -1,00

    ENTERTAINMENT KORTING (wegens Internet/TV en Mobiel van KPN Hussel)
    € -5,00

    “VAST” BELLEN
    € 2,00

    TOTAAL € 78,97 — > 1e 6 maanden wegens korting € 45,99. Vanaf de 7e maand tot en met de 12e maand € 71,98 (exclusief Plus Pakket).

    MOBIEL – 1 — > (2 jaar)
    Onbeperkt bellen / 6 GB databundel
    € 49,10 — > korting zolang abonnement loopt 50%: € -24,55 — > Hussel korting € -5,00 — > Persoonlijke korting € -5,00
    Netto per maand € 14,55.

    MOBIEL – 2 — > (2 jaar)
    Onbeperkt bellen / 0 GB databundel (we delen binnen KPN HUSSEL de 6 GB databundel van MOBIEL – 1 met elkaar)
    € 15,00 — > Hussel korting € -5,00
    Netto per maand € 10,00

  3. Audrey Reply

    Ik heb het toevallig laatst voor het eerst gedaan en ik heb nu de smaak te pakken, haha. Het heeft me toch zo’n 100 euro ogeleverd (internetabo).

  4. Erik Reply

    Ter aanvulling:

    INTERNET/TV
    TOTAAL € 78,97 — > 1e 6 maanden wegens korting € 45,99. Besparing per maand € 32,98 x 6 maanden = € 197,88

    MOBIEL – 1
    Persoonlijke korting per maand € 5,00 x 12 maanden = € 60,00 per jaar.

    Totaal aan besparing per jaar: € 197,88 + € 60,00 = € 257,88 !

  5. Stephanie Reply

    Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Als ik bel/chat vragen ze vriendelijk vanaf welke datum en bedanken ze voor het jarenlange klant zijn. Ze willen van me af denk ik 😉

    Dit is ook niet helemaal de bedoeling.. Ik vrees dat ik het voorlopig nog zonder extra kortingen zal moeten doen. Overstappen is geen optie, omdat er in deze uithoek van Nederland bij de meeste providers geen/slecht bereik ik (zowel mobiel als internet). De goedkopere aanbieders zoals online.nl leveren hier maar 30mb/s waar we er nu 100mb/s hebben.

    1. Erik Reply

      Bellen/chatten, dan heb je contact met de ‘normale’ klantenservice. Deze is er meer op gericht om nieuwe klanten aan te trekken.
      Begin je gesprek met de opmerking dat je het contract wenst te beëindigen en dat je met de juiste afdeling wilt doorverbonden worden.

      1. Stephanie Reply

        Ik begon het gesprek ook met de mededeling dat ik mijn abonnement wilde opzeggen, maar de boodschap bleef hetzelfde. Uiteindelijk 1 maand gratis, maar hiervoor moet ik wel een jaarcontract aangaan en het is nu maandelijks opzegbaar.

  6. Tessa Reply

    Ik heb dit laatst bij Vattenfall gedaan, en wel een aanmerkelijk beter bod gekregen maar volgens mij werkt het bij telecom echt beter. Wij hebben internet a 27 euro per maand en kijken nog via de interactieve TV van onze ouders en chromecast 😅 de een heeft Ziggo en de ander KPN dus voor ieder wat wils. Als je geen luxe hoeft, kan je dus ook zo’n constructie doen en een abonnement delen.

    1. Erik Reply

      Wij zitten ook bij Vattenfall (verplicht ivm stadsverwarming). 10% extra korting gekregen gedurende de looptijd en als vaste klant Stapelkorting van 25%.

      1. Elwin Reply

        Ik heb ook stadsverwarming waardoor ik verplicht bij Vattenfall zit. Hoe heb je die 10% extra korting gekregen daarop? Die 25% stapelkorting is alleen op de elektra toch?

        1. Erik Reply

          Excuses, de ‘blijven loont’ korting van maximaal 25% is alleen op stroom (niet op de leveringskosten). De 10% extra korting is ook alleen op stroom. De stadsverwarming geven ze geen korting omdat ze weten dat je toch niet weg kunt naar een andere leverancier.

  7. Erik Reply

    Excuses, de ‘blijven loont’ korting van maximaal 25% is alleen op stroom (niet op de leveringskosten). De 10% extra korting is ook alleen op stroom. De stadsverwarming geven ze geen korting omdat ze weten dat je toch niet weg kunt naar een andere leverancier.

  8. Alexander Reply

    Hallo renee,
    ik ben afgelopen week de overstap gestart om naar Deck te gaan. De besparing is aanzienlijk.
    Alleen hebben ze bij de autoverzekering geen pechhulp. Mij werd roadguard aangeraden. Dat is alleen betalen wanneer je pech hebt. Ik vond die prijzen alleen duur. Dus ik kijk om gewoon lid te worden bij de ANWB, met een partner abbo en nog een leuke korting voor het eerste jaar. Dan nog houden we rond de 250,- per jaar over. Maar is er nog een andere optie van goedkope maar wel goede pechhulp. ik hoor het graag, dan kan ik nog op onderzoek uit.

  9. Merel Reply

    Wat interessant om te lezen hoe makkelijk je hierop geld kunt besparen. Ik heb dit nog nooit gedaan (uit luiheid) maar nu ik zie dat het zo gemakkelijk gaat zal ik dat ook maar eens doen. Bedankt voor de tip en goede uitleg 🙂

  10. marielle Reply

    net gebeld met Ziggo, kreeg een korting van 50% voor 3mnd en een wifibooster, alleen ze zette me wel 1 jaar vast, anders geen korting. misschien hebben ze teveel porterenee volgers aan de lijn gehad ;)? ga in september het gewoon weer proberen in het kader nee heb je ja kun je krijgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NIEUWE online training: Leer Super Simpel Beleggen met JannekeLEES HIER MEER
+