De klant is koning, zeggen ze. Nou, we weten allemaal dat dat niet altijd opgaat. Hoe vaak heb jij niet ‘nee’ gehoord van een bedrijf. Ik zeg: niet zo snel opgeven. Voor de aanhouder, die kan onderhandelen, kan er opeens een heleboel.

Vroeger durfde ik het niet.
Dan betaalde ik mijn telefoonrekening gewoon, al had ik de helft van de maand problemen gehad met mijn netwerk. Het kwam niet in me op om te gaan bellen. Om te zeggen: ik ben niet tevreden en ik wil daarvoor graag gecompenseerd worden. Ik hoorde het ooit van een oudere collega, dat zij dat wel deed. Eerst lachte ik erom. Nu doe ik niets anders meer, tenminste als ik vind dat ik er recht op heb. En dat legt me geen windeieren.

Zo ging de rente van mijn hypotheek al omlaag,
kreeg ik een nieuw spel toegestuurd toen het Sinterklaascadeau van mijn zoon al na één spelletje kapot was, regelde ik korting op televisie en internet, en ga zo maar door. Vind je het lastig om dit aan te kaarten bij bedrijven? Vind je het lastig om je niet af te laten poeieren? Ik geef je zes tips die mij hebben geholpen.

– Ga er vanuit dat het lukt. Als jij zelf twijfelt aan of je hier wel recht op hebt, dan gaat het je niet lukken een ander te overtuigen. Doe dit alleen wanneer je voelt dat het juist is, dan lukt het vast.

– Verdiep je van tevoren in de regels.
Zo heb je bijvoorbeeld recht op een verlaging van je hypotheekrente als de hoogte van je hypotheek daalt (door aflossen) of de waarde van je woning omhoog gaat (bijvoorbeeld door verbouwing of een goede markt.) De bank loopt minder risico wanneer je percentueel een lagere lening hebt. Ze bouwen die rente in stappen af, maar je moet (vaak) wel zelf het initiatief nemen om die verlaging ook daadwerkelijk te krijgen. Dus zorg dat je dit soort dingen weet. Het kan flink schelen in de portemonnee.

– Communiceer niet twijfelachtig.
Je zegt dus niet: misschien kan ik korting krijgen? Je zegt: hoeveel korting kan ik krijgen? Sta sterk in je schoenen. Je zult altijd eerst nee te horen krijgen. Wat je ook vraagt. Dat is natuurlijk gewoon beleid. Laat je daar niet door ontmoedigen. Dan begint het gesprek eigenlijk pas.

– Benadruk je trouw aan het bedrijf. Je bent misschien al jaren lid. Dat op zich kan al een reden zijn om korting op je kosten te krijgen. Want het is toch onzin dat een nieuw lid van alles gratis of extra krijgt en een bestaande klant niet.

– Laat de medewerker het gesprek niet afsluiten
. Jij bepaalt wanneer het gesprek voorbij is.

– Durf ergens weg te gaan.
Overstappen is niet zo eng als het soms lijkt. In principe is iedere overstap zo geregeld. Dus als je echt niet krijgt waarvan je voelt dat je er recht op hebt, wegwezen.