Als je belt en opzegt, krijg je opeens een gouden deal. Wedden?

Wil je minder betalen voor diensten en abonnementen? Dan moet je opzeggen. Klinkt gek, maar ik kan het weten. Ik werkte jarenlang op een klantenservice. Ik leg deze gouden tip je graag uit.

Door Janke Verhagen

Vandaag ga ik je een geheim verklappen. Voor ik als freelancer werkte, had ik “gewoon” werk. En toevallig of niet, tussen mijn vorige werkgevers zaten een paar telecom aanbieders. Daar leerde ik dat de beste aanbiedingen pas ontstaan, wanneer je de klantenservice belt om op te zeggen.

Opzeggen bij je aanbieder loont altijd. Een aanbieder van welk product of dienst dan ook wil jou namelijk niet kwijt als klant. Ze willen dat je blijft. Nog heel lang. En daar hebben ze best iets voor over. Als jij je dus door het keuzemenu van de klantenservice heen hebt gewurmd en je voor “opzeggen” hebt gekozen, kom je bij een speciaal team uit. Het save-team. Het woord zegt het al: zij zijn er om jou binnenboord te houden. Om ervoor te zorgen dat jij niet opstapt als klant. Om je als betalende klant te saven.

Vaak heeft een save-team meer bevoegdheden dan andere teams. Ze mogen net iets meer korting geven. Net iets vaker een cadeau aanbieden. Ze mogen gewoon net iets meer. En natuurlijk heeft ook het save-team zich aan regels te houden. Een korting van 100% zit er gewoon niet in. Ook voor hen niet. Maar opzeggen levert je in ieder geval een betere prijs op dan je nu hebt. Dus ga ervoor zou ik zeggen.

Lees ook: Over onze geheime spaarrekening

Onlangs belde ik een rondje langs die zogenaamde save-team. Nou ben ik vrij brutaal, en weet ik hoe het werkt op zo’n afdeling. Ik zeg dat dus ook gewoon. Mijn letterlijke tekst: “Ik bel helemaal niet om op te zeggen, maar om te horen wat voor korting jij mij gaat geven om ervoor te zorgen dat ik blijf.” Best brutaal. Vaak wordt het gewaardeerd en ontstaat er een open gesprek. Soms schrikken mensen zich een hoedje. Ben je van nature niet zo brutaal, dan hoef je dit helemaal niet zo aan te pakken. Je kunt ook gewoon bellen en opzeggen. “Hallo, ik bel om op te zeggen.” Vaak vragen ze dan naar de reden. Dit is heel persoonlijk natuurlijk, maar ik zou “te duur” altijd noemen als reden. Vaak komen ze dan vanzelf met “En wat als ik u nu een korting mag aanbieden van ……” Daarna is de keuze aan jou.

Overstappen begint voor mij dus met opzeggen. Als ik op die manier een goede aanbieding scoor van mijn huidige leverancier, kan ik eerlijk via PriceWise vergelijken met andere aanbieders . Dan heb ik ze in ieder geval dezelfde kans gegeven. Nu ik erover nadenk zou je dat ook gewoon kunnen zeggen tegen de persoon uit het save-team. “Ik ben prijzen aan het vergelijken vanwege de overstapweken op PorteRenee en ben benieuwd naar het aanbod dat jij me kunt doen!” Eens zien hoe hoog je korting dan oploopt. Laat je het ons even weten? Vinden we leuk!

Wist jij dat er zoiets bestond als een save-team? En wat zijn jouw ervaringen met opzeggen? Levert het je wat op of niet?

11 Comments

  1. Erik Reply

    Herkenbaar :-), elk jaar zijn ze bij KPN de pineut om weer aan aanbieding te doen voor mij en dat voor 2 mobiele abonnementen en de thuis aansluiting.
    En elk jaar lukt het weer om veel korting te krijgen. De laatste keer 6 maanden € 35,- i.p.v. € 78,- per maand voor het All-in pakket.
    Mobiel kost ons p.p. € 15,- pm voor onbeperkt bellen en 50 GB data (€ 12,- korting pm).

  2. Didi Reply

    Ik bel ook elk jaar met ziggo. Inderdaad via keuze opzeggen. Beste deal tot nu toe was 9 maanden (van 12) voor de helft. Dit jaar ga ik ook mijn energieleverancier bellen want eigenlijk heb ik geen zin om weer over te stappen. Doe ik toch hoor als ze geen goede deal bieden.

  3. Joyce Reply

    Ziggo is bij ons ook ieder jaar aan de beurt… en inderdaad gewoon recht voor zijn raap de vraag neerleggen ‘we willen niet opzeggen, maar de hoofdprijs betalen vinden we ook niet nodig, dus vertel wat hebben jullie ons te bieden?’. Tot nu toe ieder jaar mooie korting op de totaalprijs van het pakket.

  4. Jessica Reply

    Ik heb voor ieder abbo een alert in mijn agenda staan en bel dan even om ‘op te zeggen’ als dan wordt gevraagd naar de reden dan is die van mij altijd ‘vanwege de vaste klantenboete’ . Het vervolg is altijd een flinke besparing of bijv ook een nieuwe decoder die ook aan nieuwe klanten wordt geboden. Ik bespaar er echt honderden euro’s per jaar mee. Voor ik bel bepaal ik eerst wat ik een redelijke prijs vind en als ik doe niet krijg zeg ik ook echt op. Ik heb echt jarenlang een abbo op een tijdschrift gehad. Tijdens de financiële crisis jaren kon ik dit tijdschrift tot twee keer toe voor 1 euro per week krijgen gedurende 75 weken. Dat is al een heel veel duurder en toen heb ik bedacht dat ik het tijdschrift ook gewoon in de bieb kan lezen. Een prima alternatief en gratis.

  5. Vera Reply

    Wauw, nu snap ik waarom echt opzeggen zo moeilijk is! Ik zoek van tevoren altijd uit waar ik goedkoper (of beter!) af ben. Als ik dan bel, wil ik gewoon nu opzeggen, heb dan echt geen zin meer in een zoethoudertje.
    Ik wil opzeggen, daarom bel ik, vaak omdat ik klaar ben met slechte service/prijsverhogingen. Als ik klant wilde blijven, zou ik wel om korting vragen. Dus tip voor iedereen, maak gewoon duidelijk waar je voor belt 🙂

  6. Sophie Reply

    Wij doen Ziggo ook elk jaar. Wij betalen normaal 52,50 per maan. Met 1 belletje een paar maanden terug kregen we een nieuw kastje omdat de onze niet optimaal werkte en mogen we 6 maanden 29,95 betalen. Scheelt ons 6 maanden lang 22,55. Ook qua energie stappen we elk jaar over maar dat levert niet heel veel op omdat we dat elk jaar doen. Als we het niet doen gaan we het wel merken want dan moeten we echt meer betalen. Autoverzekeringen vergelijk ik regematig (scheelde 4 euro p maand) en mijn dataverbruik op mijn telefoon houd ik ook in de gaten. Heb laatst mijn bundel omlaag gezet (scheelt 8 euro p maand) omdat ik momenteel meer thuis ben en dus op wifi zit. Dan hoef ik geen onbeperkt data abonnement te hebben. Mijn man gaat hetzelfde doen. Laatst zijn we van het medium Netflix account overgestapt naar de goedkoopste (scheelde 3 euro p maand). Scheelt misschien allemaal maar een paar euro, maar met deze tacktiek besparen we nu ruim 300 euro per jaar. Zonder er iets voor te laten.

  7. Claudia Reply

    Ik had laatst een tijdschrift opgezegd, wat ik wel graag las, maar gewoon te duur vond worden (betaalde al lang niet meer de aanbiedingsprijs van het begin). Wel een aanbieding gekregen, maar m’n besluit stond vast. Het abonnement liep nog 3 maanden door. Bij de laatste editie zat een brief met een hele goede aanbieding, een heel jaar voor €16.95 per kwartaal ipv €25 per kwartaal. Dat is dus een besparing van €32,20 op jaarbasis. Daar verleng ik graag mijn abonnement voor 😉

  8. Dion Reply

    Zojuist ziggo gebeld nadat wij al uitgezocht hadden dat we bij KPN 200 euro per jaar goedkoper waren. Net effe 357 euro bespaard in 15 min 🙂

  9. Joris Reply

    Van de week voor het eerst geprobeerd. Verlengd voor een jaar, eerste 6 maanden korting, tweede 6 maanden goedkoper dan m’n huidige maandbedrag. Niet helemaal eerlijke vergelijking, want 2e ontvanger wegbezuinigd. Kennelijk kost een 2e ontvanger 60 per jaar. Ik tik er wel eentje op de kop, eigendom. Had ik dat maar eerder geweten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *