Als je belt en opzegt, krijg je opeens een gouden deal. Wedden?

Wil je minder betalen voor diensten en abonnementen? Dan moet je opzeggen. Klinkt gek, maar ik kan het weten. Ik werkte jarenlang op een klantenservice. Ik leg deze gouden tip je graag uit.

Door Janke Verhagen

Vandaag ga ik je een geheim verklappen. Voor ik als freelancer werkte, had ik “gewoon” werk. En toevallig of niet, tussen mijn vorige werkgevers zaten een paar telecom aanbieders. Daar leerde ik dat de beste aanbiedingen pas ontstaan, wanneer je de klantenservice belt om op te zeggen.

Opzeggen bij je aanbieder loont altijd. Een aanbieder van welk product of dienst dan ook wil jou namelijk niet kwijt als klant. Ze willen dat je blijft. Nog heel lang. En daar hebben ze best iets voor over. Als jij je dus door het keuzemenu van de klantenservice heen hebt gewurmd en je voor “opzeggen” hebt gekozen, kom je bij een speciaal team uit. Het save-team. Het woord zegt het al: zij zijn er om jou binnenboord te houden. Om ervoor te zorgen dat jij niet opstapt als klant. Om je als betalende klant te saven.


Vaak heeft een save-team meer bevoegdheden dan andere teams. Ze mogen net iets meer korting geven. Net iets vaker een cadeau aanbieden. Ze mogen gewoon net iets meer. En natuurlijk heeft ook het save-team zich aan regels te houden. Een korting van 100% zit er gewoon niet in. Ook voor hen niet. Maar opzeggen levert je in ieder geval een betere prijs op dan je nu hebt. Dus ga ervoor zou ik zeggen.

Lees ook: Over onze geheime spaarrekening

Onlangs belde ik een rondje langs die zogenaamde save-team. Nou ben ik vrij brutaal, en weet ik hoe het werkt op zo’n afdeling. Ik zeg dat dus ook gewoon. Mijn letterlijke tekst: “Ik bel helemaal niet om op te zeggen, maar om te horen wat voor korting jij mij gaat geven om ervoor te zorgen dat ik blijf.” Best brutaal. Vaak wordt het gewaardeerd en ontstaat er een open gesprek. Soms schrikken mensen zich een hoedje. Ben je van nature niet zo brutaal, dan hoef je dit helemaal niet zo aan te pakken. Je kunt ook gewoon bellen en opzeggen. “Hallo, ik bel om op te zeggen.” Vaak vragen ze dan naar de reden. Dit is heel persoonlijk natuurlijk, maar ik zou “te duur” altijd noemen als reden. Vaak komen ze dan vanzelf met “En wat als ik u nu een korting mag aanbieden van ……” Daarna is de keuze aan jou.

Overstappen begint voor mij dus met opzeggen. Als ik op die manier een goede aanbieding scoor van mijn huidige leverancier, kan ik eerlijk via PriceWise vergelijken met andere aanbieders . Dan heb ik ze in ieder geval dezelfde kans gegeven. Nu ik erover nadenk zou je dat ook gewoon kunnen zeggen tegen de persoon uit het save-team. “Ik ben prijzen aan het vergelijken vanwege de overstapweken op PorteRenee en ben benieuwd naar het aanbod dat jij me kunt doen!” Eens zien hoe hoog je korting dan oploopt. Laat je het ons even weten? Vinden we leuk!

Wist jij dat er zoiets bestond als een save-team? En wat zijn jouw ervaringen met opzeggen? Levert het je wat op of niet?

Wil je reageren of heb je een vraag?

Spreek je bericht in via de Whatsapp van PorteRenee: 06-47250448.
Misschien kom jij vrijdag dan wel in de PorteRenee Podcast.