Sportschool dicht door corona? Toch betalen? Alles over je rechten en plichten tijdens corona

Je betaalt je sportschoolabonnement in coronatijd gewoon door, maar je kunt er niet heen. En je vakantie is geannuleerd maar je krijgt je geld niet terug. Hoe zit het met je rechten en plichten in coronatijd? We zochten het voor je uit.

Het leven ziet er al een maand of twee heel anders uit. Je staat niet meer wekelijks te zwoegen in de sportschool of je kroost aan te moedigen langs het voetbal- of hockeyveld. Ik had kaartjes voor een tof festival deze zomer. Gaat niet door. Ik mis mijn wekelijkse tennisuurtje en mijn zomervakantie naar Zuid-Frankrijk valt ook in het water. Hoewel we natuurlijk allemaal het waarom goed begrijpen, is het toch jammer. Wat dit zijn de dingen die het leven toch net iets meer sjeu geven. Maar hoe zit het nu eigenlijk met al die kosten? Ben je verplicht je sportschoolabonnement of verenigingslidmaatschap door te betalen? En die vakantie? Krijg je je geld terug als je annuleert? En hoe zit het met die voucher die je krijgt aangeboden? Ben je verplicht deze aan te nemen? Ik zocht het voor je uit. 

LEES OOK: De 9 financiele lessen van corona

Heb je een pakketreis geboekt en wordt deze door de reisorganisatie geannuleerd? Dan heb je recht op 100% terugbetaling van je geld. Zonder annulerings- en/of bemiddelingskosten. Biedt de reisaanbieder je een voucher en wil je die accepteren? Vooral doen. Je helpt de reisorganisatie dan een beetje in deze buitengewoon rare tijd. Lees wel even goed de voorwaarden die bij de voucher horen, voordat je deze accepteert. Wil je geen voucher? Dan accepteer je hem niet. De reisorganisatie is dan namelijk verplicht de volledige reissom terug te betalen. En wel binnen 14 dagen na annulering. 

Wil je zelf annuleren? Dat kan natuurlijk altijd. Als je kan aantonen dat de situatie in het vakantieland door corona niet veilig is of als er is een negatief reisadvies geldt, dan mag je zelf je pakketreis kosteloos annuleren. Maar wat als de reisorganisatie de reis toch door laat gaan, maar jij je er niet lekker bij voelt op pad te gaan in coronatijd? Dan betaal je annuleringskosten. En hoe later je annuleert, hoe hoger vaak de kosten. Hou er rekening mee dat als je een annuleringsverzekering hebt, deze verzekering de kosten van de reis vanwege het coronavirus vaak niet dekt. Maar ben je ziek geworden door het virus of werkeloos geraakt?  Dan kan je vaak wel een beroep op deze verzekering doen. 

Wanneer je een losse accommodatie of een vliegticket hebt geboekt en het hotel is gesloten of de vlucht geannuleerd, dan krijg je je centen terug. Je hoeft natuurlijk niet te betalen voor een dienst die niet geleverd wordt. Is het hotel wel open, maar het zwembad en restaurant bijvoorbeeld niet? Dan heb je niet automatisch recht op teruggave van je geld. Het is nu eenmaal een uitzonderlijke situatie en in zo’n geval kan je het best proberen met beheerder van de accommodatie tot een redelijke oplossing te komen.

corona financiën

Ik heb een tentplek op een camping in Zuid-Frankrijk gereserveerd. En een aanbetaling gedaan. Ik weet op dit moment nog niet of de camping in juli opengaat, maar ik zie mezelf over een paar weken echt nog niet op een Frans marktje struinen of op een terras een wijntje drinken. En dat maakt de vakantie juist zo fijn. Ik heb de voorwaarden er eens bij gepakt. Daarin staat dat ik tot 8 weken voor aankomst kosteloos kan annuleren. Dat heb ik gedaan. Ik kreeg de vraag van de campingbeheerder of ik mijn reservering wilde doorschuiven 2021. Ik snap die vraag wel. De beheerder van deze kleinschalige camping mist natuurlijk al flink wat inkomsten dit seizoen en als hij ook nog eens alle aanbetalingen moet terugbetalen kan dat natuurlijk tot financiële ellende leiden. Ik denk er nog even over na… Dus heb je een losse reis en/of accommodatie geboekt en wil je thuisblijven? Kijk dan goed naar de annuleringsvoorwaarden.

LEES OOK: Corona-korting: betaal minder voor je stroom

En hoe zit het eigenlijk met een vlucht? De meeste vliegmaatschappijen bieden passagiers vouchers aan. Net als bij pakketreizen, ben je niet verplicht deze te accepteren. Wil je op een later (en veiliger) moment nog een vliegtripje maken? Dan is zo’n voucher wellicht een goed idee. Er is op dit moment wel veel discussie over vouchers. Dus lees de voorwaarden heel goed. En hou er rekening mee dat als de vliegmaatschappij failliet gaat, je voucher niets meer waard is. Dan ben je dus alsnog je geld kwijt. 

Goed, we weten nu hoe het met de vakantie zit. Maar hoe zit het met sportschoolabonnementen en het lidmaatschap van de voetbal- of tennisvereniging? Dat je al weken niet hebt kunnen sporten is op zich natuurlijk al prut. Maar geld betalen voor iets wat je niet kan doen, is ook niet fijn. Gevalletje no cure, no pay denk je misschien. Maar dat gaat niet in alle gevallen op. Hang jij iedere week aan de fitnesstoestellen in de sportschool of volg je wekelijks een groepsles? Dan is het simpel. De sportschool kan de dienst die jij afneemt niet leveren en dan hoef je niet te betalen. Ook niet als de sportschool de lessen online aanbiedt. Heb je een lidmaatschap bij een vereniging? Dan is het een iets ander verhaal. Is er bij een sportschool meestal sprake van een overeenkomst, bij verenigingen heb je een lidmaatschap afgesloten. En juridisch gezien moet je bij een lidmaatschap de volledige contributie betalen, ook als er niet gevoetbald of getennist kan worden. Maar ja, of de situatie zo zwart/wit gezin zal worden door rechters? Zover laat ik het niet komen. Een beetje solidair zijn richting mijn sportvereniging vind ik niet zo’n slecht idee. Want ik kijk er naar uit om straks weer gezellig een balletje te kunnen slaan.  

Dat festival waar ik me zo op verheugde gaat niet door. Geen festival? Geld terug. Heel simpel. Net als kaartjes voor een concert of voorstelling in het theater. Je krijgt je geld gewoon terug. Is het voor jou geen probleem om een tegoed te krijgen? Of het kaartje te bewaren tot volgend jaar? Dan zeg ik: doen! Wat in het vat zit verzuurd niet en je helpt de culturele sector enorm.

LEES OOK: Geen festival, dan maar beleggen?

16 Comments

  1. Lucinda Reply

    Onze oude sportschool (waar mijn man nog een abonnement bij had) stuurde bij het begin van de sluiting direct een mail dat betalingen gewoon door gingen en dat de 1 maand einde maand opzegtermijn gewoon in acht gehouden zou worden. Mijn Crossfit box stuurde direct een mail dat als mensen wilden opzeggen dat per direct kon en ze het resterende maandbedrag terug zouden krijgen, maar ze vroegen mensen dat niet te doen. Zij hebben daarna een groepsapp opgezet en elke dag workouts gepost, inclusief instructiefilmpjes. Ik vond het nogal een groot contrast in hoe beide met de situatie om gingen.

  2. Monica Reply

    Mijn sportschool halveerde de contributie. Vond ik heel fijn maar had voor mij niet gehoeven. Ik had namelijk gewoon de volle pond willen betalen. Niemand kan hier immers wat aan doen en door deze situatie ging ik mijn abonnement écht niet opzeggen.
    Van de turnvereniging van mijn oudste dochter krijgen we korting op de contributie én een cadeaubon van 15,- om bij de lokale groenteboer te besteden. Om gezond bezig zijn vast te houden.

    1. Leonard Reply

      De mijne heeft ook de contributie gehalveerd en is online iets aan gaan bieden. Nu is er, nog steeds voor de helft van de prijs, een buitensport mogelijkheid.
      Je kunt natuurlijk opzeggen en dan over 3 maanden opnieuw lid worden en dan €25 inschrijfgeld betalen 😉

      @Renée, zou je overigens eens naar de lay-out willen kijken voor reacties, zodat de aanvinkvelden op een iPhone ook normaal te gebruiken zijn?

  3. Ingrid Reply

    De sportschool van mijn zoon blijft geld afschrijven.
    Als je het storneert krijg je meteen een rekening en daar bovenop €5 stornokosten.
    Wettelijk mogen ze helemaal niet meer afschrijven.
    Het regent klachten bij deze sportschool.
    Opzeggen kan ook niet omdat er een zogenaamde achterstand van de betaling is, dit gaat notabene over de maand mei waar zij hun diensten niet hebben geleverd.
    Je kunt niet meer met ze in contact komen en reageren doen ze ook niet.
    Echt schandalig hoe zij met hun leden omgaan.

  4. Jade Reply

    Wij hebben in december al een retour Amsterdam-Jakarta via het reisbureau geboekt voor begin juli. Vliegen met KLM, 5,5 week vakantie. Binnenlandse vluchten naar familie en terug naar Bali zelf geboekt.
    Heb doorlopende reisverzekering en annuleringsverzekering bij Voogd&Voogd afgesloten.
    Heb reisbureau gebeld, tot nu toe gaat de reis door maar kan ook nog geannuleerd worden.
    We houden de opties open dat het wel doorgaat en dat het toch nog geannuleerd kan worden.
    Indonesië is nog steeds code oranje. Familie daar moeten thuis blijven, ze mogen nergens naartoe. Scholen zijn nog dicht. We moeten maar afwachten. Hopelijk komt er na 1 juni duidelijkheid zodat we weten waar we aan toe zijn.

  5. Anoniem Reply

    Vind dit inmiddels echt een hele lastige situatie..

    Al onze kaartjes voor theaters en sportclubs weigeren om ook maar iets aan compensatie te doen. Ze geven nul opties en sturen zielige mails. Ik zou ze normaal heel graag steunen, maar de zielige mails, botte mails en het gebrek aan creativiteit staat mij inmiddels echt enorm tegen.
    Je hebt rechten, maar ja daar heb je nu niks aan. Echter mijn loyaliteit voor mijn theaters en sportclubs ben ik inmiddels wel kwijt helaas..

  6. HereIsTom Reply

    Ons abonnement van de dierentuin wordt gewoon verlengt met de tijd dat hij gesloten was en loopt dus automatisch zo’n twee maanden door.
    Vakantie voor dit jaar hadden we nog niet geboekt, maar we hebben al besloten wat er ook gebeurt dit jaar vakantie in Nederland te gaan doen. Geen zin al al dat gedoe in bijv. vliegtuig of ter plekke met alle maatregelen.
    En Nederland is een prachtig land voor vakantie en ook is het goed voor de Nederlandse economie als we gewoon in eigen land op vakantie gaan.

  7. Myrna Reply

    Beste Renée,
    met betrekking tot de festivals/concerten. Ik heb zelf een aantal tickets voor concerten die niet doorgaan, zijn verplaatst, of verplaatst gaan worden. wij hebben met 1 concertzaal contact gehad en zij geven aan dat het geld pas ‘een maand na de nieuwe datum van het concert’ terugbetaald kan worden. In ons geval is dit dan pas na mei 2021.
    Dus gewoon geld terug gaat hier niet helemaal op.

    Verder hebben een aantal festivals, zonder overleg, de tickets voor volgend jaar geldig gemaakt. Op het moment dat er een andere line-up is volgend jaar en ik daardoor mijn geld terug wil kan dat pas. Maar hier geldt natuurlijk ook dat als het festival failliet gaat, wij dus geen geld terug kunnen krijgen. (of achteraan in de rij van schuldeisers aansluiten)
    Nog een ander concert (erg prijzig ook) horen we helemaal niks van en dat zou in de maand juni plaatsvinden.

    Ik wil de cultuursector best wel helpen, maar merk dat door de communicatie met concertzalen en ticketdiensten steeds vaker gewoon mijn geld terug wil. Juist omdat het zo gefragmenteerd begint te worden qua regelingen en ik nauwelijks meer weet waar ik aan toe ben. Misschien heb jij een andere ervaring waardoor de festivals of concertzalen wel gewoon het geld terug betalen.

  8. Audrey Reply

    Ik denk dat hierbij het zorgen voor een gunfactor en de manier waarop je het aanpakt heel belangrijk zijn. Zelf zoeken naar een redelijke oplossing en leden een alternatief bieden zorgt ervoor dat je veel meer geneigd bent om te blijven.

  9. Anita Reply

    Ik ben een groot voorstander van consumenten wijzer te maken over rechten en plichten.
    Maar in deze situatie denk ik, dat als je de kosten enigszins zelf kunt dragen, dat je je verlies maar moet nemen. Niemand heeft hier om gevraagd.
    Dansschool van dochter kondigde meteen al aan dat ze het abonnementsgeld zouden blijven innen; ze zouden zéker de deuren moeten sluiten als iedereen zijn geld terug zou vragen. Maar ik was al zeker niet van plan om mijn geld terug te vragen. Muziekles krijgen onze dochters van een zzp-er. Ik heb hem gemaild dat hij de lessen in rekening mocht brengen, ook al hadden de lessen niet plaatsgevonden. Ik wil hem niet het vel over de oren trekken, wat heb ik er aan als hij uiteindelijk zijn werk niet meer kan doen? Na twee week gingen de muzieklessen online verder. Iedereen blij.
    Het enige wat ik opgezegd heb is turnen, maar dat was omdat ik merkte dat daar niet zoveel belangstelling meer voor was en vanwege de opzegtermijn betaal ik nu alsnog twee maanden extra, terwijl dochter dan in totaal al 4 maanden geen turnen heeft gehad. Soit. Het zij zo. Niemand heeft om deze omstandigheden gevraagd en we moeten het elkaar maar niet moeilijker maken dan nodig.

  10. Jan Reply

    Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal om de contributie van mijn tennisvereniging en lidmaatschap van de sportschool gewoon te blijven betalen. Als iedereen besluit dit stop te zetten komen ze in de problemen en daar heeft niemand wat aan. Hetzelfde geldt voor onze vakantie die geannuleerd is, wij accepteren de voucher en hopen dat het bedrijf niet omvalt. Nu zit ik in de bevoorrechte positie dat ik een stabiele, vaste baan heb en gewoon thuis kan werken. Mijn inkomen blijft stabiel en ik kan dus ook nu gewoon die contributies missen en heb de al betaalde reissom niet hard nodig.
    Ik snap echter wel dat mensen die nu ineens geconfronteerd worden met een lager inkomen andere keuzes hierin maken. Hopelijk kunnen we met elkaar deze klappen opvangen en blijven zoveel mogelijk bedrijven en verenigingen overeind.

  11. Carola Reply

    Doorbetalen vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. Als iedereen massaal opzegt nu valt alles om. Net zoals de kinderopvang. Daar was ook het verzoek gewoon door te betalen. Niet alle ouders waren het daarmee eens. Maar ze willen wel weer gelijk kunnen brengen zodra de deuren open gaan.. beetje krom! We moeten er met elkaar doorheen komen.

    1. Ingrid Reply

      Het ligt er aan hoe het gebracht wordt door de sportschool.
      Een verzoek is iets heel anders dan het verplichten en ook nog stornokosten rekenen.
      Een lokale vereniging zou Ik ook steunen, maar een grote sportschool die zo met zijn leden omgaat niet en daarom halen velen nu hun geld terug.
      Doorbetalen vind ik zeker niet logisch, er zijn een heleboel jongeren die nu geen inkomen meer hebben en net buiten de boot vallen voor een uitkering.

  12. martijn Reply

    Het grootste probleem bij contributies van clubs is het aandeel per lid voor de sportbond.
    Bij sommige bonden is dit ruim € 50 voor een volwassen lid.
    Dit is de club dus altijd kwijt.

    Bij mijn club is de contributie 160 per seizoen en de bondsafdracht (als ik snel google) zo’n 44 euro.
    Voor de club blijft er dus 116 euro over.
    Ongeveer 1/3e van het seizoen is het gesloten geweest.
    Wanneer ze 1/3e contributie zouden terugbetalen kost dit 54euro.

    160-54-44=62 over voor 2/3e van het seizoen te dekken.
    Aangezien onze club weinig reserves heeft (ze houden de jaarcontributie bewust laag), zou dit al niet uitgaan.
    Daarbij doe ik het voor de lol en gun in de club ook wat.

    Toegegeven, als ik bv. zou voetballen en de selectiespelers prima betaald zouden worden zou mijn gevoel anders zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+