Wat is een goede aanbieding?

Wat is nu écht een goede aanbieding? Blogger Gierige Gerda, echte naam Minke, weet er alles van en geeft tips. Zodat je voortaan alleen nog met écht goede aanbiedingen thuiskomt.

Boodschappenexpert Minke ((ook bekend als Gierige Gerda) beantwoordt iedere week een vraag van een lezer.

Vraag van deze week: “Ik twijfel soms bij aanbieding. Is 10% genoeg om ervan in te slaan? Hoeveel korting maakt iets een goede aanbieding? Wat vind jij, Minke?”

Antwoord van Minke: Dit is zo’n beetje de moeilijkste vraag die je mij kan stellen. Er is namelijk geen eenduidig antwoord op. Hoewel ik altijd roep dat ik voor minder dan 60% korting mijn bed niet uit kom, is dat natuurlijk maar een grapje. Er zijn namelijk genoeg producten die ik echt niet met (zoveel) korting kan bemachtigen. Dat zou heel simpel bijvoorbeeld betekenen dat ik nooit (verse) groenten zou kunnen eten. Maar ook dat ik nooit huismerken zou kopen. Maar ik heb wel een aantal tips die je kunt gebruiken om zelf te beslissen of iets een goede aanbieding is. Want wat een goede aanbieding is kan ook verschillen per huishouden. 

Goedkoper dan huismerk

Voor producten waarbij een huismerk 1 op 1 hetzelfde is houd ik vaak aan dat de aanbieding goedkoper moet zijn dan het huismerk. Let daarbij wel goed op de inhoud van een product. Om conservengroenten te gebruiken als voorbeeld. Het bekende A-merk heeft daarvan een andere (uitgelekte) inhoud dan de huismerken. Per blikje kan een aanbieding dan goedkoper lijken, maar dat is het dan qua inhoud niet. Bij hetzelfde item kan het trouwens ook nog wel eens schelen of je bijvoorbeeld maïs hebt of kidneybonen. In het begin kan dat een beetje rekenwerk vragen. Maar die cijfers kun je een hele tijd blijven gebruiken. 

Het soort actie 

We kennen allemaal de 1+1 gratis acties, volgens mij is dat een actie waar veel mensen al super enthousiast van worden. Maar soms hebben supermarkten en drogisterijen ook acties met vaste prijzen. Denk aan ‘euroweken’ van bepaalde supermarkten of ‘4 voor €10’ bij de drogisterij. Bij 1+1 gratis of 35% korting is het heel vlug te zien of iets een goede deal is. Maar bij zo’n vaste prijs actie zul je moeten rekenen. Voor alles wat minder dan 50% korting is kun je in dat geval (meestal) beter wachten tot een betere actie. Maar de korting kan ook lekker oplopen, zeker als het deelnemende assortiment een flinke prijsrange heeft. 

Bodemprijs

Niet alle goede acties zijn uit te drukken in kortingspercentage. Zo is mijn favoriete deodorant eigenlijk altijd te koop met 70% korting, ik word nu dus pas blij als hij nóg goedkoper zou zijn. Bodemprijzen noem ik dat. Het goedkoopste waar je een product ooit voor gekocht hebt neem je dan als leidraad voor nieuwe acties. Heb je een product ooit gekocht voor €1,00 dan is een aanbieding van €3,00 helemaal zo aantrekkelijk niet. Daarbij maakt het soort actie of de hoeveelheid korting niet uit. Je wilt vooral de allerbeste prijs betalen. Soms is de beste prijs al bereikt met een korting van 25%. Gewoon omdat er niet verder gestunt wordt. Dan is dat een prima korting. Wel zorgen dat je niet nóg meer moet betalen natuurlijk, dus lekker op voorraad houden die deals! 

Let op waar je winkelt

Supermarkten ‘stunten’ wel eens met drogisterij-artikelen en drogisterijen doen hetzelfde met etenswaren. Maar ik kan je zeggen; meestal zijn dit heel slechte deals. Zeker als ze het groots adverteren. Koop dus liever je etenswaren gewoon bij de supermarkt en je drogisterijartikelen bij de drogist. Al kun je natuurlijk altijd even rekenen als je twijfelt of iets een goede prijs heeft!

Heb jij een vraag voor onze boodschappenexpert Minke?

Mail naar vraaghetminke@porterenee.nl

Elk huishouden is verschillend. Samenstelling, gewoonten, voorkeuren, diëten. Dat heeft allemaal invloed op de vraag wat een goede aanbieding is. Maar ook hoe lang je al bezig bent met besparen. Want als ik dan toch een eenduidig antwoord zou moeten verzinnen? Dan zou ik zeggen: ‘Iets is een goede aanbieding als je het nog nooit ergens goedkoper hebt gekocht.’ En als je er op gaat letten zul je zien dat je voor veel producten steeds wel een beetje minder kan (en wíl) gaan betalen! 

WIL JE DIT ARTIKEL NOG EEN KEER LEZEN?
Bewaar hem dan op Pinterest

5 Comments

  1. Kaspar Reply

    Ik ben echt gestopt met inslaan bij goede kortingen of stapelkortingen…. Zelfs bij langer houdbare producten gooide ik op een gegeven moment dusdanig veel weg dat niet goed meer was dat het onder de streep dus helemaal geen goede aanbieding meer was, om over de verspilling nog niet te spreken…. Ik sla dergelijke xl/hamster/4 voor de prijs van/etcetera- aanbiedingen dus vaak over en koop hooguit één of twee producten extra als een food product een heel goede aanbieding is.

  2. Mandy Reply

    Dit doe ik best veel producten! Vooral als er 1+1 gratis is: Shampoo, deo, tandpasta, vaatwastabletten, wasmiddel, luiers en koffiecups!
    Heel soms zie ik 1 + 2 gratis bij de AH ☺️

  3. Audrey Reply

    De PLUS heeft soms wel van die bonnenboekjes waar soms heel goede deals in verstopt zitten. Laatst 4 flessen Andrelon shampoo voor 6 euro kunnen kopen. Dat was me nog niet eerder gelukt.

  4. Tipgeefster Reply

    De tips die in het artikel staan beschreven hanteer ik al jaren lang. Ik blader diverse folders door en laat mij niet verleiden door de aanbiedingen. Een schijnbaar goede aanbieding moet voor mij goedkoper zijn dan het huismerk. Ik neem genoegen met een huismerk en omdat ik niet teveel geld wil uitgeven. Voor iemand die een bepaald (A) merk gebruikt, kunnen de bekende aanbiedingen aantrekkelijk zijn.
    Bij elke aanbieding denk ik na of ik het nodig heb en of ik het ga gebruiken. Niet gebruiken is duurkoop en verspilling.
    Ook ik denk altijd aan wat ik ooit betaald heb voor een product.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *