Zo bespaarde ik in een half uur 650 euro op mijn vaste lasten

Ik bespaarde in een half uur tijd 650 euro op mijn jaarlijkse vaste lasten. Hoe? Dat leg ik uit.

De vaste lasten laag houden is hier een soort sport. Wanneer onze jongste straks naar school gaat (hoera en snik snik tegelijk) schieten onze maandelijkse kosten onder de 2.000 euro. We doen betaalbaar boodschappen, we hebben geen abonnementen, we verzekeren alleen wat nodig is. Door over te sluiten naar verzekeraar Deck hebben wij ook best flink bespaard. Zij werken met een hoger eigen risico, waardoor de premie flink lager kan zijn. Check vooral of dat voor jou net zo’n flinke besparing kan zijn.

Mijn laatste grote besparing scoorde ik ergens anders. Namelijk op mijn energierekening. Het grappige is: ik heb het al heel vaak verkondigd. Hier, en ook in onze nieuwsbrief (meld je hier aan en ontvang onze toffe spaarkleurplaten) dat jullie écht even naar de energierekening moeten kijken. De prijzen staan ontzettend laag. Dat komt door meerdere dingen: minder vraag naar gas en elektriciteit doordat er veel stil ligt en lag door corona. Ook andere dingen spelen mee, waardoor prijzen door de grond zakken. Vervelend voor sommige mensen, fijn voor de consument die nu niet meer de hoofdprijs betaalt.

Wij hadden een langlopend energiecontract bij een zakelijke partij. En van zo’n zakelijk contract kom je niet zo makkelijk af als bij een particulier contract. De boetes zijn hoger. Nu waren de tarieven nog wel redelijk laag. Tenminste, in vergelijking met een paar maanden geleden. Toen die prijzen nog veel verder omlaag gingen, ging ik er toch nog maar een keer naar kijken. Ik belde onze energieleverancier, die me vertelde dat ik geen zakelijk contract meer had. De rechter had namelijk geoordeeld dat dat niet mag met een bedrijf aan huis. Nooit bericht van gehad. Slordig. Maar nu in mijn voordeel want hierdoor kon ik voor 50 euro per product, gas en elektriciteit, van mijn oude contract af. Die kans pakte ik met beide handen aan.

Ik pakte mijn jaarafrekening erbij (we kregen 700 euro terug, jeeh!) en voerde mijn verbruik in op vergelijkingswebsite Pricewise. Wij hebben nog een dubbele meter, met dal- en regulier tarief. Dat kon ik ook gewoon invoeren. Ik viel eerlijk gezegd achterover van hoeveel ik kon besparen. 100 euro, had ik wel verwacht. Het dubbele misschien ook wel. Maar jeetje, dit ging echt om veel meer dan dat. Ik koos uiteindelijk voor een leverancier van groene stroom. Dat was niet de goedkoopste, maar voor die 3 euro per maand verschil ga ik graag groen. Dat is toch het minste dat je kunt doen.

Niet alleen zijn de tarieven in mijn nieuwe contract flink lager. Ook kreeg ik een welkomstbonus van 210 euro (!!). Als ik dat allemaal meeneem in het berekenen van het verschil met mijn oude contract, en ook nog mijn boete daar vanaf haal, kom ik uit op een voordeel van 650 euro. Voor één jaar. Want ik heb een contract van één jaar genomen. Dan kan ik volgend jaar weer gebruik maken van de welkomstbonus bij een andere groene leverancier.

Ik maakte een dansje door de kamer. Ik ben elke keer weer blij met iedere euro die er van onze vaste lasten afgaan. Waarom? Omdat lage lasten voor mij staan voor vrijheid. Moet je je voorstellen dat je je vaste lasten flink kan verlagen. Welke mogelijkheden heb je dan opeens? Misschien kun je wel minder gaan werken. Misschien is er financieel dan ruimte om je eigen bedrijf te beginnen. Dankzij vaste lasten kon ik in 2017 PorteRenee.nl beginnen, ook al verdiende ik daar in het begin helemaal niets mee. En is dat nu uitgegroeid tot een serieus bedrijf. Als ik vast had gezeten aan allerlei hoge rekeningen, was dat nooit een optie geweest.

Dus bij deze nog één aanmoediging. Pak je jaarrekeningen erbij, surf naar Pricewise of een andere vergelijker en check hoeveel jij kunt besparen. En doe vervolgens iets leukers met dat geld. Leer beleggen en steek het daarin. Los je hypotheek verder af, geef het uit aan een geweldige vakantie. Whatever. Alles beter dan het onnodig uit te geven aan die veel te hoge energierekening, toch?

WIL JE DIT ARTIKEL NOG EEN KEER LEZEN?
Bewaar hem dan op Pinterest

25 Comments

  1. Demelza Reply

    Dus als ik het goed begrijp heb je nu helemaal geen boete gehad ivm die uitspraak van de rechter? Ik zit in het zelfde stukje, had al spijt van de overstap naar zakelijk, me er in laten praten, maar zit er volgens contract nog 1,5 jaar aan vast. Ik wil graag overstappen maar begreep echt van eneco nog wel aan een boete vast te zitten?
    Hoor het graag als dat vervalt door de uitspraak, kan het nergens officieel terug vinden?

      1. Demelza Reply

        Tnx, te snel gelezen denk ik…
        Maar dan nog, ben benieuwd hoe lang het contract eigenlijk nog liep en waar de boete op gebaseerd is? Bij ons lijkt het nog een stuk hoger uit te pakken

      2. Elvira Reply

        Die 50 euro boete per product is voor particulieren; is altijd zo. Als je je contract open breekt, is dat de boete. Als je over stapt naar een ander, betaalt de nieuwe energiemaatschappij deze boete vaak.

  2. Relaxed Rijk Reply

    Dat is snel verdiend, goed bezig! Het blijkt maar weer dat het echt kan lonen om regelmatig de vaste lasten / abonnementen na te lopen. Toevallig heb ik net afgelopen weekend mijn internet en tv abonnement omgezet naar een ander aanbieder. Besparing komende 12 maanden: 180 euro en ik surf of kijk er geen minuut minder door.

  3. Nathalie Schoon Reply

    Ik was graag overgestapt naar een andere leverancier, helaas wil deze mij als klant niet terug, kennelijk…..
    In 2018 het hele jaar daar klant geweest. Geen problemen, steeds keurig op tijd betaald en dergelijke. In 2019 naar een ander gegaan (Hollander he, dus men denkt aan de centen).
    In 2020 wilden we weer naar die van 2018. Aangemeld en alles. Moeten we een borg van 750 euro (like, serieusly, dat betalen we per jáár aan verbruik……) omdat we “niet kredietwaardig” blijken te zijn, volgens een “onafhankelijk onderzoek”.
    Als je vervolgens wil weten hoe ze daar bij komen (ik bedoel; ik kan gewoon echt níet bedenken waar het probleem ligt….) willen ze dat je een kopie van je legitimatie opstuurt! Nou, dacht ‘t niet…..

    Dan komen we toch lekker niet terug als klant?? Their loss 😉

    1. Jessica Reply

      Hebben wij ooit eens bij een internet aanbieder gehad. De hele stad kreeg hier glasvezel, behalve wij omdat we niet kredietwaardig waren. Vanalles uitgezocht. Nooit schulden gehad, altijd alles op tijd betaald, dus hoe dan?! Bleek een foutje bij de BKR. Gelukkig snel opgelost.

  4. Marco Reply

    Interessant. Ik heb hier wel een vraag over m.b.t. zonnepanelen. Deze heb ik namelijk en deze leveren zo’n 500 KwH meer op op jaarbasis dan in gebruik. Door het salderen maakt de prijs dit ik betaal voor energie niet uit en daarmee de leverancier ook niet volgens mij.
    Helaas naast elektriciteit heb ik stadsverwarming dus hiermee kan ik iet overstappen.

    Wat vinden jullie handig? Dank alvast voor de tips.

    1. MsMimi Reply

      Wij wekken veel stroom zelf op en leveren terug. Ik let daarom goed op wat de vaste kosten bij een aanbieder (meterhuur etc). Sommige leveranciers strepen verbruik en teruglevering tegen elkaar weg, sommigen per tarief, dus dal-verbruik tegen dal opbrengst en piek tegen piek, dat kan nadelig zijn. ijk ook even goed naar de regels rond terugleveren.

      1. Audrey Reply

        Kijken naar vaste kosten inderdaad, en daarnaast zit er behoorlijk wat verschil in het tarief voor teruglevering. De 11 cent bij Powerpeers (daar zit ik) en Greenchoice zijn heel gunstig, want het is op veel plekken geloof ik ook maar 6 cent.

  5. Tessa Reply

    Goed bezig! Ik ben laatst heel slecht behandeld door zowel Vattenfall als de klantenservice (opeens een heel hoog bedrag afschrijven door een fout en dit niet goed oplossen). Toen had ik al besloten sowieso over te stappen. Nu ook met fikse overstapbonus per eind juli overgestapt. Jammer dan ons historisch jaargebruik veeeel hoger is dan wij verbruiken. Dat zorgt voor hogere kosten in de eerste maand, maar dat is geen groot probleem.

    1. Nelleke Reply

      Herkenbaar helaad. Hier ook een slechte ervaring met Vattenfall. Via easyswitch contract voor één jaar afgesloten. Vattenfall heeft daar 10 maanden van gemaakt. Daardoor kregen we niet de beloofde welkomsbonus. Je gaat er vanuit dat je dit niet extra hoeft te controleren. Reactie klantenservice Vattenfalll, had u het contract maar beter moeten lezen. Het klonk of dat ze dit heel normaal vinden en dit dagelijks doen. Dus wees gewaarschuwd!

      1. Nathalie Schoon Reply

        Haha, toevallig ging mijn relaas over de borg die ik moest betalen, ook over Vattenfall 😉 Ik wilde ze niet gelijk in een “kwaad” daglicht zetten, maar zo te lezen moet ik blij zijn dat ze ons niet als klant wilden!

  6. Alexander Reply

    Maar hoe hoog waren de kosten dan eerst en wat zijn ze nu?
    Het is me niet helemaal duidelijk. Komt het echt door het prijsverschil, of had je een te hoog termijn-bedrag? Als je namelijk 700,- terugkrijgt als verrekening, betaal je te veel voorruit. Ik kreeg 1 maandtermijn terug vorige jaar. Ik kan ook besparen door een lager maandbedrag. Niet slecht bedoelt, maar het is me niet helemaal helder.

    1. Jessica Reply

      Ik ben ook overgestapt en scheelt ons ook €550 op jaarbasis. Langdurig contract bij de één, nu erg laag tarief bij de ander. Had nog een contract tot 2023, dat openbreken, dus een boete van 250 euro en een welkomstbonus van 175 euro maakt nog steeds dat ik 550 minder betaal. Ik betaalde 225 per maand, en nieuwe maandbedrag naar 180 voor de zekerheid.

  7. Loëmie Senna Reply

    Ik heb nog een een extra trucje om je welkomstpremie te verhogen. Ik gebruik altijd gaslicht.com om jaarlijks over te stappen. Je kunt dan je verbruik aangeven of In mijn geval 1 poppetje aanklikken. Vervolgens krijg ik alle opties te zien. De goedkoopste staat natuurlijk op nummer 1 met een bepaalde welkomstpremie. Als ik weer terugga naar het vorige scherm en voor 5 poppetjes kies krijg ik weer een lijst met opties, maar nu met hogere welkomstpremies. Ik kies dan voor dezelfde energiemaatschappij die bij 1 poppetje als goedkoopste uit de bus kwam maar nu dus met een hogere welkomstpremie. Ik ga verder met het afsluiten van het contract. Uiteraard krijg ik dan een hogere indicatie van wat ik maandelijks moet betalen maar zodra ik mijn inloggegevens krijg van het energiebedrijf dan verlaag ik de maandpremie handmatig. Op deze manier profiteer ik dus van een hogere welkomstpremie.

    Ik hoop dat het duidelijk is en probeer het eens zou ik zeggen.

    1. Juul Reply

      De welkomstkorting is bij sommige energieleveranciers afhankelijk van hoeveel je verbruikt. Vandaar dat er een hogere welkomstpremie komt te staan bij een huishouden meer personen, echter wordt die als het goed is aan het eind van het jaar wel gecheckt met je verbruik van het afgelopen jaar en zul je dus de lagere korting krijgen die bij jouw verbruik hoort. Misschien dat sommige leveranciers niet goed opletten en je met dit trucje dus wel meer korting krijgt, maar ik zou er niet vanuit gaan.

      1. Loëmie Senna Reply

        Bij mij is het altijd gelukt! Maar goed het gaat misschien om een paar tientjes, dus als ze het achteraf alsnog aanpassen dan is het geen mega groot probleem.

    2. Nathalie Schoon Reply

      Dit zou ik persoonlijk nooit doen. Ik vind het een vorm van frauderen. Je krijgt dan namelijk de welkomstkorting op basis van foutief ingevulde gegevens. Zou mij niet lekker zitten 😉

      1. Loëmie Senna Reply

        Als je het fraude vindt, dan zou ik het vooral niet doen. Geen dingen doen waar je je niet goed bij voelt.

  8. Ro Reply

    Ik ben nog niet eerder overgestapt van energieleverancier en wil dat nu toch maar eens gaan doen. Ik ben aan het kijken naar wat voor mijn situatie het voordeligst is en volgens Gaslicht of Pricewise kan ik wel iets besparen, maar is het verschil eigenlijk niet zo enorm groot. Ik denk dat ik het echt moet hebben van de welkomskorting. Ik ben alleen voor een eenjarig contract nog niet zo’n hoge welkomskorting (€210,-) tegengekomen. Ik vraag mij daarom af hoe jullie dat doen? Bellen jullie dan de energieleverancier voor een hogere korting?

    1. Renee Lamboo Reply

      Die 210 euro was van een leverancier genaamd Welkom. Bellen voor een hogere korting heb ik nog niet gedaan, maar lijkt me niet perse veel opleveren. Het is even goed zoeken, maar als het je de welkomsbonus van 150 euro ofzo bespaart, is dt toch ook al de moeite waard?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NIEUWE online training: Leer Super Simpel Beleggen met JannekeLEES HIER MEER
+