HET IS BLACK FRIDAY! Sommige mensen kijken er wekenlang naar uit, anderen durven het huis amper uit, bang failliet te gaan. Samen met consumentenpsycholoog Patrick Wessels help ik je de trucs van winkeliers te doorzien en echt goede aanbiedingen scoren. Of gewoon, als je dat wilt, de hand op je knip houden. Lees en kijk je mee?

Megakorting is altijd welkom. En daar staat Black Friday toch om bekend. Het is de uitgelezen dag om goede aanbiedingen te scoren, maar je moet wel op blijven letten. In de video hierboven geven consumentenpsycholoog Patrick Wessels en ik je tips die je kunnen helpen. Hij vertelt ook wat dingen die ik niet wist: bijvoorbeeld dat winkels op dit soort hysterische aanbiedingsdagen vaak met bepaalde kleuren werken, die je brein op een andere manier aanspreken. Hoe dat precies ziet, vertelt hij in de video…

Hierbij nog een korte aanvulling op de tips die we in bewegend beeld al geven:

  • Weet wat je normaal gesproken (dus niet op Black Friday) betaalt voor die aankoop die je wilt doen. Er wordt ten tijde van aanbiedingen nogal met voor-prijzen gespeeld. Zo lijkt de korting nog groter dan die in werkelijkheid is. Laat je niet een rad voor ogen draaien.
  • Ook zoiets wat je met een korrel zou moet nemen. Het woord: adviesprijs. Vaak staat als voor-prijs de adviesprijs genoemd, met erachter de prijs na de korting. Nu kan dit ook een adviesprijs zijn van een jaar geleden. Vooral elektronica wordt snel goedkoper. Zo krijg je als consument het idee dat je het goedkoop koopt, terwijl het misschien helemaal niet zo voordelig is.
  • Met elektronica wordt flink gestunt op Black Friday. Andere producten zijn minder voordelig vandaag. Kleding bijvoorbeeld koop je in de reguliere uitverkoop goedkoper dan op Black Friday. Misschien hier en daar een uitzondering, maar over het algemeen kun je daar dus beter mee wachten.
  • Online begint Black Friday vaak om 00.00 uur. Als je echt vastbesloten bent om één product te scoren, blijf dan wat langer op en doe je aankoop meteen ’s avonds, voordat de rest van Nederland er ook bovenop duikt.
  • Maar vooral geldt: laat je niet gek maken. Iets niet kopen is nog altijd goedkoper dan iets met korting kopen.Heb je je winkelmandje vol staan met impulsaankopen en besluit je het toch niet te doen.. dan kan dat een fijn begin van je financiële buffer zijn (waarvan je echt van plan was die nu een keer aan te gaan leggen.) Of je gaat er gewoon lekker een weekend van weg met je geliefde(n). Uit onderzoek blijkt elke keer weer dat ervaringen ons op de langere termijn gelukkiger maken dan spullen. 


    Dit artikel is een samenwerking met Rabobank. De inhoud is voor 100% van mij.

    #strakshebjehetnodig