Iedere maand betaal ik netjes premie voor een inboedelverzekering. Tot deze week. Ik zeg ‘m op, nadat ik ontdekte dat je er eigenlijk weinig aan hebt.

Mijn zoontje was op mijn bril gaan staan. Net nieuw. Pootje eraf, gebroken, niets meer aan te doen zoals de opticien. Ik bestelde, lichtelijk chagrijnig, een nieuwe bril. Precies hetzelfde monteur en glazen. Het was niet anders. De opticien vroeg me, net voordat ik de winkel uitliep, op welke verzekering ik de kosten van dit ongelukje ging claimen. Jeetje, niet eens aan gedacht. Hij vertelde dat het gewoon onder de inboedelverzekering viel, tenminste als het in ons eigen huis gebeurd was. En dat was het.

Dus kroop ik thuis meteen achter de computer. Ik had de bon nog en dus de exacte aankoopdatum en prijs. Ik schreef, in de online omgeving van mijn verzekeraar, uitgebreid op wat er gebeurd was en stuurde de boel op. Ik las voor de zekerheid nog even de voorwaarden van de verzekering, om dubbel te checken of de opticien gelijk had en ik recht had op vergoeding. Mijn gevalletje viel niet onder de hele lijst met uitzonderingen waarbij niet uitgekeerd werd. Ik had het niet zelf gedaan en ook was het product niet ouder dan vijf, wanneer ik geen recht meer had op 100% vergoeding. Die avond ging ik met een gerust gevoel slapen. Eerst even nog mijn lenzen uitdoen, die ik uit nood droeg sinds mijn bril gesneuveld was.

Lees ook: Kill die vaste lasten (en die van ons onthuld)

De volgende dag had ik al mail terug van de verzekeraar. Slecht nieuws, zag ik meteen. Ze gingen niet over tot uitkering, omdat onze situatie niet viel onder wat er gedekt werd volgens de voorwaarden van de inboedelverzekering. Ik snapte er niks van. Ik had diezelfde voorwaarden gisteren nog gelezen en had iets heel anders geconcludeerd. Toch maar weer even erbij gepakt. Ik las nog steeds hetzelfde als de dag ervoor. Dus stuurde ik een mail terug. Dat ik niet akkoord ging met dit oordeel, met onderbouwingen erbij. Dat is nu bijna een week geleden. Nog geen reactie. Terwijl de afwijzing toch echt binnen 24 uur in mijn digitale postbus lag.

Ik heb er altijd een beetje een naar gevoel bij: dit soort verzekeringen. Verzekeraars maken winst, dus keren ze blijkbaar minder uit dan ze aan premies ontvangen. Dan kan het dus voor de consument nooit gunstig zijn, gemiddeld genomen. Onlangs sprak ik voor een artikel dat ik schreef voor het FD een vrouw, die bijna al haar verzekeringen opzegde. Vanwege hetzelfde gevoel als ik heb, maar vooral omdat ze genoeg spaargeld heeft om tegenvallers op te vangen. Waarom zou ze dan iedere maand premie betalen voor een potentieel probleem, dat ze zelf op zou kunnen lossen, als het ooit al zou gebeuren. Daar zit wat in, dacht ik.

Dus ging ik me verdiepen in mijn inboedelverzekering. Ik kon wel pissig zijn dat ze niet uitkeerden, dit keer. Maar los daarvan vroeg ik me af: was de dekking eigenlijk wel de moeite waard om iedere maand voor te betalen? Niet veel geld, maar toch. De lijst met uitzonderingen was eindeloos. Er werd niet uitgekeerd wanneer ik de schade vooraf had kunnen voorzien (vage omschrijving, trouwens. Wie bepaalt dat?) Schade door vallen en stoten was uitgesloten, net als door roekeloos gedrag (ook al zo’n onduidelijke term). De lijst ging door en door. Eigen schuld was uitgesloten, kortsluiting, lokale regenval, diefstal. Het eigen risico was vastgesteld op 250 euro. Claimen voor die prijs had dus sowieso geen zin gehad. Aan het einde van zeven bladzijden voorwaarden, besloot ik: ik zeg ‘m op.

Lees ook: Dubbele vaste lasten. Heb jij ze ook?

Stom eigenlijk, dat ik nooit eerder serieus die voorwaarden heb gelezen. Een inboedelverzekering voelt als een verzekering die je nodig hebt. Terwijl hij eigenlijk verdomde weinig dekt. En als je dan een keer wat aan de hand hebt, moet je met zo’n verzekering de strijd aan gaan over uitkeren of niet. Nou komt mijn hele interieur zo ongeveer van Marktplaats, dus ik vermoed dat ik weinig uitgekeerd zou krijgen. Weg ermee, dus. Ook omdat we genoeg spaargeld hebben om een eventuele klap op te vangen. Oh, en mijn bril is klaar. De opticien vroeg of ik bij hun een brillenverzekering af wilde sluiten? Ik heb vriendelijk bedankt..