5 manieren om gratis te sporten

De 5. Ieder week geef ik vijf kleine, makkelijk toepasbare geldtips. Deze week: vijf manieren om gratis te sporten.

Het was mijn grote goede voornemen dit jaar. Sporten! Je leest het goed: het WAS mijn goede voornemen. Mijn man en ik bezochten een aantal sportscholen en vergeleken prijzen en wat ze daarvoor boden. Iedere keer wanneer ik een sportschool binnen stapte, dacht ik: bleh. Ik voelde me gewoon niet fijn daar. Sommige sportscholen heb ik niet verder gezien dan de entree. Ik zag al die opgepompte mannen zich in het zweet werken en dacht: no way. Hier ga ik echt niet tussen staan.

Ook bij sportscholen waar het toegankelijker oogde en voelde, heb ik me uiteindelijk niet ingeschreven. Ja, een paar proeflessen. Dat ging prima. Om uiteindelijk toch tot de conclusie te komen: dit is niks voor mij. Dit ga ik niet volhouden. Het past gewoon niet in mijn leven (eigen bedrijf, 2 kinderen, en zo nog wat meer verantwoordelijkheden) maar het past ook niet bij mij. Ik spendeer mijn zeldzame vrije tijd veel liever aan andere dingen. Natuurlijk: dat lijf van mij moet wel bewegen. Dus probeer ik die beweging op andere manieren te krijgen. Manieren die geen duur abonnement met zich meebrengen, bovendien. Ik ga met mijn kinderen naar de speeltuin en duw, fiets en ren met ze. Ik breng ze iedere ochtend lopend naar school en loop daarna door naar kantoor. Toch een goed kwartier bij elkaar. Ik stofzuig en in de zomer ben ik graag buiten in de tuin bezig. Ik moet er echt op letten, maar krijg zo toch wel wat beweging bij elkaar.

Ik las laatst dat veel goede voornemens niet uitkomen omdat ze te groot zijn. We willen op 1 januari ons hele leven transformeren. In één klap van couch patato naar fitgirl. Dat werkt gewoon niet. Begin maar eens met iedere avond vijf minuten buikspieroefeningen doen. Stap voor stap naar nieuwe gewoontes. Ik knoop het in mijn oren en begin daar vanavond mee.



Hieronder deel ik nog 5 manieren om gratis beweging te krijgen. Op je eigen moment, op je eigen manier en zonder dat het je de hoofdprijs kost.

Lees ook: Deze 5 boeken gaan je rijk maken.

  • Ga tuinieren. Wanneer ik onkruid uit de grond trek, veeg of hark staat het zweet vaak op mijn voorhoofd. Je gebruikt al je spieren, bent lekker buiten en je creëert ook nog iets moois, namelijk een nette tuin. Ik zeg: drie vliegen in één klap.

  • Koop een yogamatje en ga voor de tv sporten. Er staan oneindig veel yogalessen op Youtube. Helemaal gratis en voor niets. Online vind je niet alleen maar yogalessen. Zoek in Youtube maar eens op Exercise TV. Er verschijnen trainers die met je springen, rennen en buikspieroefeningen doen. Het enige wat jij nog moet doen is je meubels een beetje aan de kant schuiven.

  • Download een app om mee te sporten. Bijvoorbeeld Sworkit. De app is gratis en je hoeft geen lid te worden. Je vindt er honderden oefeningen in met erbij een video waarin deze voor wordt gedaan. Je kunt je voortgang ook in de app bijhouden.

  • Ga lekker wandelen of rennen. Ja, deze tip is misschien een open deur maar hoort hier wel thuis. Vind je het moeilijk om alleen vol te houden? In iedere dorp en stad zijn wel hardloop- of wandelclubje. En die zijn in de meeste gevallen ook gewoon gratis.

  • Zoek in je schuur naar een springtouw. Misschien heb je er nog een liggen van je kinderen of uit je eigen jeugd. Springtouwen is weer immens populair. En effectief, trouwens. Zo’n 10 minuten touwtje springen heeft net zulke gezondheidsvoordelen als 45 minuten hardlopen.

Sport jij wel eens gratis? En hoe doe je dat dan?

17 Comments

  1. Femke Reply

    Ik wandel in mijn vrije tijd vaak in plaats van dat ik fiets of de auto pak. Naar de supermarkt, de bakker of naar het winkelcentrum. Of ik loop met onze hond in het bos. Wandelen geeft mij een vakantiegevoel. Mijn vriend fietst juist veel. Natuurlijk, hij heeft de aanschafkosten en onderhoudskosten van de fiets maar voor de rest is het gratis. En schoonmaken is ook een soort sport, maar daar houd ik niet zo van 😉

  2. Kaspar Reply

    Grappig, dit was precies hoe ik er een jaar terug mee zat. Ik moest en zou sporten, maar die sportscholen? Verschrikkelijk én hartstikke duur….
    Mijn oplossing was Fitchannel. Voor een paar tientjes wat materialen gekocht voor thuis en een abonnement bij Fitchannel. Leuke aanbieding met eerste twee maanden gratis. Dus effectief was het 75 euro voor 14 maanden. Maar omdat ik via een vriend inschreef kreeg ik daar nog mooi 10% korting op en die vriend kreeg mooi een tientje…. Vervolgens ben ik mooi mijn vriendencode gaan verspreiden zodat anderen ook 10% voordeel konden krijgen. Uiteindelijk heb ik zo zelfs die paar tientjes aan sportmateriaal terug verdiend 😉 (en voor wie 10% korting wil en mij dat tientje gunt, de vriendencode is 9PJ46F).

    Wat mij wel opgevallen is het afgelopen jaar: het vergt wel echt flink discipline…. Je moet het allemaal zelf doen en soms is de verleiding groot een avondje over te slaan (en het volgende avondje ook, en het avondje daarop, en…). Fitchannel hielp wel goed met motivatie mails, lekkere recepten en natuurlijk de trainingsprogramma’s (drie keer een video in de week). Maar je moet het toch echt wel zelf doen. Soms best pittig. Maar heb je die discipline, dan raad ik het iedereen aan! Er zijn ook nog wel andere fitness programma’s en apps. Soms betaald, soms gratis. Maar ik ben er nog geen andere tegen gekomen die zo uitgebreid is.
    Oh ja: en niet vergeten, de beste eerste stap met sporten is simpelweg wandelen! Iedere dag een half uurtje of liever nog een uurtje stevig doorwandelen (icm met goed/gezond eten) en de kilo’s vliegen er af!

    1. Merle Reply

      Voor mij werkt dit echt super, ik ben zo blij met het thuissporten. Ik gebruik Gymondo ipv Fitchannel. Dat kun je in het Engels of Duits doen (was voor mij geen barriere), het aanbod is significant groter dan Fitchannel én het is een stuk goedkoper. En met mijn vriendenlink nog een keer 25% 😉 (https://www.gymondo.com/de/referral/?refId=merleachten). Ze sturen idd ook goede motivatie mails, hebben een uitgebreide recepten database. Een ander voordeel in vergelijking met youtube filmpjes is dat ze programma’s aanbieden die je opbouwen. Gezien ik zelf weinig verstand heb van sport leek me dat wel verstandig. Mbt discipline, ik heb afspraken met mezelf wanneer ik moet en train drie keer per week 20 minuten. Daar heeft werkelijk waar iedereen tijd voor, toch?

  3. Mariëlle Reply

    Wij hebben geen auto, dat is goed voor de portemonnee, de lijn én het milieu 🙂 Natuurlijk krijgen we wel eens een nat pak, maar laat dat ene handjevol keer per jaar zijn… Er zijn ergere dingen 🙂
    (Oh en daarnaast sport ik ook, omdat ik erg van eten hou en helaas een zwart gat in m’n maag heb. Maar gelukkig vind ik het sporten wel heel leuk!)

  4. Debbie Reply

    Het allerbelangrijkste van sport en bewegen is dat je er plezier in hebt! Dus doe wat je leuk vind. Dat kan ook dansen, basketbal, wandelen etc etc zijn.
    Het nadeel van online lessen is dat je geen direct contact met de docent/trainer hebt. Wanneer je yoga beoefent bijv en je hebt geen docent die eens goed bekijkt of je wel juist staat kan je uiteindelijk ernstige blessures ontwikkelen.
    Ik heb geïnvesteerd in een trainer mbv een fitplan ( 10 weken met 7 coachmomenten) en weet nu hoe ik goed zelfstandig kan sporten. En hou dat nu ook al een jaar vol.
    Wanneer je dat te duur vindt is het beter om te gaan wandelen, fietsen of te zwemmen. Blijf je prima fit bij en met een laag risico op blessures.

  5. Maaike Reply

    Hoelahoepen is ook geweldig! Lekker muziekje erbij! Steeds iets langer & je word er zo lekker vrolijk van… dat heb ik nou nooit op de sportschool. Probeer ook met mn stappenteller genoeg stappen te halen en neem op mijn werk de trap. Dat is toch steeds zes trappen op & af.

  6. Chantal de Jong-Marsman Reply

    Zumba op YouTube!! Je hebt een dame in Argentinië die veel en leuke oefeningen online zet. Euge carro heet ze.
    Zelf geef ik zumba in het wijkcentrum, ik vraag een kleine bijdrage voor de huur van de zaal. Als mensen niet (kunnen) betalen, even goede vrienden. Het is vooral een sociaal ding.. waar je ook heel dit van wordt

  7. Liesbeth Reply

    Ik sta 2 tot 3 keer per week eerder op om een rondje te rennen, voordat ik de kinderen wakker maak. Zo kost het mij geen extra tijd.

  8. MsMimi Reply

    Ik heb een stappenteller gekocht november vorig jaar. Mijn doel is 10.000 stappen per dag en dat kan wandelend, stappen in huis, hardlopend: het maakt niet uit. In het begin kostte 10.000 stappen moeite, nu gaat het als vanzelf. Het maakt van kleine veranderingen zoals lopend naar school en werk een uitdaging en met een cijfer om je pols als aanmoediging. Voor je het weet ben je het gewend meer te bewegen:)

    1. Ellen1979 Reply

      Nederland in beweging doen wij ook via uitzending gemist. Werkt geweldig, met z’n tweeën, ook op de lachspieren. En of je er fitter van wordt!

  9. Audrey Reply

    Een hond hebben helpt! Dan moet je wel wandelen. Om daar kosten op te besparen (haha): kijk eens of je een oudere (of een druk gezin) in de buurt kunt helpen door regelmatig een lange wandeling met hun hond te maken. Iedereen blij!

    Ik ben ook nooit een sporter geweest, en ik sport nu met mijn hond. Bij agility werken we ons allebei flink in het zweet 🙂

  10. Dio Reply

    Er zijn inderdaad veel opties: denk aan hardlopen, gewicht hoelahoepen en springtouwen.

    Toch heb ik sinds een halfjaar een personal trainer (iemand die ik via via ken en dus relatief goedkoop) en dat is echt elke eurocent waard. Je wordt afgebeuld, maar dat voelt zó goed!

  11. Charlotte Reply

    Ik doe mee met SamenGezond. De app is gratis en je hoeft niet per se lid te zijn van de partijen waarmee zij samenwerken (Menzis, Hema, etc.). Bij elke activiteit met GPS-tracker (aanzetten in de app) krijg je per 10 verbrande calorieën 1 punt. Als je het weekdoel haalt (bijvoorbeeld bij 30 punten), krijg je een kortingsbon van €5,- van onder andere Hema of Coolblue. Met een rondje wandelen in de pauze haal ik zo’n 8 punten op, dus dat is snel verdiend. Uiteraard wordt het weekdoel wel elke week verhoogd om je meer te laten bewegen.

    Daarnaast zoek ik graag de gratis/meeste korting op internet voor FitatHome. Zo kon je bij KPN/Telfort afgelopen maand ‘gratis’ sporten. Je moest wel €0.01 overmaken naar ze om het gratis abonnement te activeren.

  12. Lykke Reply

    Wandelen sowieso heel goed als sport.
    Verder beweeg ik sowieso graag, ik fiets veel, doe aan yoga en kan via werk gratis zwemmen.
    Aanrader is ook de app FitOn met superveel gratis workouts. Je kan zelf selecteren hoe vaak je wilt trainen en wat je wilt doen en dat zet de app passende en afwisselende trainingen voor je klaar 🙂

  13. Saska @ FinanceMonkey Reply

    Yoga doe ik ook veel thuis (Yoga with Kassandra = mijn favoriet!). Verder heb ik wel een abbo bij de sportschool, trainen met gewichten schijnt toch wel erg goed te zijn, zeker als je een zittend beroep hebt (nu alleen nog wat regelmatiger gaan…)….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+