Bijtelling: zo werkt het

Iedereen heeft weleens van bijtelling gehoord. Maar wat is het nu precies? En wat kost het je? Ik zocht het voor je uit.

Door Saskia

In elke autoreclame komt het wel een keer voorbij: je betaalt ‘maar’ zoveel procent bijtelling. Vaak gaan dit soort zinnetjes mijn ene oor in en het andere weer uit. Ik hoor het woord bijtelling en denk: o ja, ik weet wel wat dat is. Maar om eerlijk te zijn, weet ik dat helemaal niet precies. Ik heb me er ook nog nooit in verdiept. Tijd om uit te zoeken wat bijtelling precies is en wat het kost. 

Wat is bijtelling?

First things first. Als je als particulier een auto koopt, dan heb je niks met bijtelling te maken. Bijtelling geldt alleen voor zakelijke rijders. Dus voor ondernemers die op naam van hun bedrijf een auto kopen of leasen. Maar ook voor iedereen in loondienst die een auto van de zaak krijgt. Bijtelling is een fiscale regeling. Oftewel: een manier van belasting betalen. 

Hoe zit dat precies? Je betaalt bijtelling als je met een zakelijke auto (dus een auto op naam van het bedrijf) meer dan 500 kilometer privé rijdt. De Belastingdienst vindt dat deze privékilometers een vorm van inkomen zijn. En hier moet je belasting over betalen. Dit extra stukje loon (= de privékilometers) wordt bij je inkomen opgeteld. Dat heet de bijtelling. Je belastbare inkomen wordt door deze bijtelling hoger, waardoor je onder aan de streep méér belasting betaalt. 

Wie betaalt er bijtelling?

Iedereen die zijn of haar zakelijke auto privé gebruikt, betaalt bijtelling. Maak je geen of bijna geen privékilometers met de auto van de zaak? Dan hoef je geen bijtelling te betalen. De grens ligt bij de 500 kilometer. Rijd je per jaar meer dan 500 kilometer privé? Dan betaal je wel bijtelling. Zit je hieronder? Dan hoeft dit niet. 

Woonwerkverkeer valt niet onder privégebruik. Je gaat immers naar je werk toe. Ook even heen en weer rijden omdat je je laptop of lunch bent vergeten telt niet mee. Maar ga je een dagje uit naar de Efteling met je gezin? Of gebruik je de auto van de zaak om de kids elke zaterdag naar voetbal te brengen? Deze ritjes vallen wel onder privégebruik.  

Wat betaal je aan bijtelling in 2021?

Hoeveel bijtelling je betaalt, verschilt per auto. Of beter gezegd: hoeveel CO2 je auto uitstoot. Iemand met een elektrische auto of een auto op waterstof betaalt een stuk minder bijtelling. Ook telt de datum eerste toelating (DET) mee. Dit is de dag waarop de auto voor het eerst een kenteken krijgt. Ging jouw auto vóór 2017 voor het eerst de weg op? Dan betaal je een hoger tarief (25%). 

De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde. Dit is de officiële nieuwprijs van je auto. Verwar dit niet met de dagwaarde. De dagwaarde is de waarde van je auto op dit moment. Op de site van RDW kun je checken wat de cataloguswaarde van jouw auto is. 

In 2021 gelden er twee percentages:

  • 12% voor alle volledig elektrische auto’s en auto’s op waterstof
  • 22% voor alle andere auto’s (dus ook hybride auto’s)

Om mensen aan te sporen om elektrisch te rijden, geldt er een lager tarief voor auto’s die beter voor het milieu zijn. Maar let op! Het lagere tarief van 12% geldt tot een cataloguswaarde van €40.000. Alles daarboven valt onder het gewone tarief van 22%. 


Sowieso gaat de bijtelling voor elektrische auto’s omhoog. In 2019 hoefde je nog maar 4% bijtelling voor deze auto’s te betalen. Vanaf 2026 betalen we allemaal hetzelfde tarief van 22%.

Rekenvoorbeelden

Om je een idee te geven hoeveel bijtelling nu je eigenlijk per jaar betaalt, hebben we drie voorbeeldberekeningen gemaakt. In ons voorbeeld vallen alle inkomens onder het belastingtarief van 37,10%. 

Berekening 1:

Je auto heeft een cataloguswaarde van €30.000. Het is een gewone benzine auto en je rijdt meer dan 500 privékilometers. Het bijtellingspercentage is 22%. 

Bijtelling = 22% x €30.000 = €6.600

Extra belasting = 37,10% x €6.600 = €2.448

Berekening 2:

Je nieuwe volledig elektrische auto heeft een cataloguswaarde van €39.000. Ook met deze auto wordt er veel privé gereden, meer dan 500 km. Je betaalt 12% bijtelling.

Bijtelling = 12% x €39.000 = €4.680

Extra belasting = 37,10% x €4.680 = €1.736 

Berekening 3:

Je krijgt een splinternieuwe Tesla van de zaak. De nieuwprijs van deze volledig elektrische auto is €90.000. Je rijdt meer dan 500 km per jaar privé. Je betaalt 12% én 22% bijteling.

Bijtelling = 12% x €40.000 + 22% x €50.000 = €15.800

Extra belasting = 37,10% x €15.800 = €5.861

LEES OOK: 10 tips om te besparen op je autoverzekering (en toch veilig te rijden)

Besparen op de bijtelling?

Zoals je in de rekensommen ziet, betaal je al snel een paar duizend euro extra aan belasting door de bijtelling. Maar dit is niet het enige. Ook kan je inkomensafhankelijke heffingskorting dalen. Je inkomen stijgt, waardoor deze korting daalt. Hierdoor betaal je nóg meer belasting. Wil je deze extra kosten voorkomen? Dan zit er niks anders op dan minder dan 500 km per jaar privé rijden met je auto van de zaak.  

Wil je dit artikel nog een keer lezen? Bewaar hem dan op Pinterest: