Dit kost een auto rijden echt

Benieuwd naar wat een auto rijden exact kost? Wij rekenden het voor je uit. En zetten alle (verborgen) kosten op een rij.

Door Chantal

Je wilt een auto. Check. Maar met de aanschaf van je bolide alleen ben je er nog niet. Er komen een hoop kosten bij, en die vallen vaak hoger uit dan je denkt. Wij zetten alle kostenposten voor je op een rij, zodat jij precies weet waar je aan toe bent. Ik blijf in dit artikel weg van leasen, en heb het ook niet over de aanschaf van de auto. Hoeveel kost een auto rijden nou echt? Komt-ie:

Vaste kosten

Onder vaste kosten vallen motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Afschrijving is de grootste kostenpost van een auto. Op het moment dat jij wegrijdt bij de dealer is je auto meteen al minder waard. Dit wordt afschrijving genoemd. Een auto wordt nou eenmaal minder waard naarmate de tijd vordert. Nu we het toch over die afschrijving hebben:

Kies je voor een tweedehands auto dan is de afschrijving minder hoog dan bij een nieuwe auto. Nieuwe auto’s zijn duurder in gebruik dan tweedehands auto’s. Het onderhoud en de reparatie van een oudere auto zijn meestal duurder, maar deze kosten wegen niet op tegen de lager wordende afschrijvingskosten. Kortom: een auto wordt sneller minder waard dan dat de kosten voor onderhoud stijgen.

De afschrijving van mijn auto (kleine middenklasse) is volgens het Nibud €128,50 per maand en onderhoud rond de €20. Een kleine auto €59 en een grotere auto €235.


Motorrijtuigenbelasting. Hoe zwaarder je auto, des te meer belasting je betaalt. Van deze belasting wordt het onderhoud aan het wegennetwerk betaald. Je kunt makkelijk online uitrekenen hoeveel jij moet betalen. Bijvoorbeeld op de site van de Belastingdienst. Ik betaal €117 per kwartaal. Omgerekend €39 per maand.

Autoverzekering Ik betaal €30,58 per maand voor een WA verzekering volledig casco. Het loont de moeite om goed te vergelijken. Volgens het Nibud is een verzekering gemiddeld €60,50 per maand. Ik heb dus goed vergeleken, want: betaal de helft. Schadevrije jaren helpen natuurlijk ook.

Totaal:
Vaste kosten zijn voor een kleine auto al zo’n €144 per maand. Voor de duurdere klasse kom je al aan €410 per maand. Ik val in de kleine middenklasse van €201,50.

Variabele kosten

Variabele kosten. Brandstof, onderhoud en afschrijving vallen onder variabele kosten. Volgens het Nibud zijn de variabele kosten afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 9.000 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond €133 per maand (17,7 cent x 9.000/12) en de vaste kosten €144. In totaal €277 per maand. Bij 11.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto €170 per maand (17,7 cent x 11.500/12) en de vaste kosten €144. In totaal €314 per maand.

Brandstof. Gooi ik mijn tank vol, dan betaal ik rond de €50. Je kunt rekening houden met een benzineprijs van €1,62. Volgens het Nibud tank je met een auto uit de kleine middenklasse (die heb ik) gemiddeld €103 per maand. Klopt wel. Het ligt er maar net aan hoe vaak je rijdt. Door corona staat mijn auto vaker stil. Anders zou ik vaker moeten tanken. Let op: hoeveel je tankt, is afhankelijk van je rijstijl. Met de nieuwe moderne rijstijl het Nieuwe Rijden (Google het maar eens, je vindt ook allerlei tips) kun je tien procent op je brandstof besparen. En ik kies voor de witte pompen, scheelt behoorlijk! Dan zijn er nog onverwachte reparaties of zaken die niet worden gedekt door de verzekering. Voor mijn auto zou ik moeten rekenen met een bedrag van €57 per maand .

LEES OOK: Besparen, we doen één auto weg

Rekensom

Totaal kost mijn auto mij dus ongeveer €461,50 per maand (ik moet dit even laten bezinken, nu ik dit zo op papier zie staan vind ik het best een fors bedrag!). De duurste klasse ligt rond de €668,50 en de goedkoopste €277. Dit is gebaseerd op 9.000 kilometer per jaar.

Wil je dit artikel nog een keer lezen? Bewaar hem dan op Pinterest: