sparen overzicht

“Door goed overzicht te houden, lukt het ons om €1000 per maand te sparen”

Waar doet ze het van? Dat willen we stiekem graag van andere mensen weten. Iedere dinsdag laat iemand ons meekijken in haar kasboekje. Deze week Anne, die haar financiën zo goed onder controle heeft, dat het lukt om iedere maand €1000 te sparen.

NAAM Anne (30) leerkracht basisonderwijs (26 uur)
RELATIE met Tom (32) ICT’er (40 uur)
KINDEREN Morris (1,5 jaar)

NETTO-INKOMSTEN
Salaris Anne: €1518
Salaris Tom: €1979
Inkomen uit eigen bedrijf: €250
Toeslag kinderopvang: €597
Kinderbijslag: €74
TOTAAL €4418
                                            
UITGAVEN
Hypotheek €735
Gas, water, licht €145
Zorgverzekering €166
Verzekeringen overig €231
Boodschappen €320
Kleding €100
Auto’s (incl. benzine) €180
Kinderopvang €872
Huisdieren €30
Schoonmaakster €150
Cadeautjes €30
Uit eten en leuke dingen doen €50
Vakantie €150
Aflossing duurzaamheidslening €62,50
Naar spaarrekening €1000
TOTAAL €4221,50

Spaarrekening: €3500
Duurzaamheidslening: €10.000

Ben je tevreden met jullie financiële plaatje?

‘Ja, eigenlijk wel. Het enige waar ik me soms wat zorgen over maak is het spaarsaldo. Er moeten geen onverwachte hoge uitgaven komen. Maar sinds kort gaat er een flink bedrag naar deze rekening, dus over een tijdje hebben we weer een mooie buffer.’

Wordt die buffer nog veel groter?

‘Dat is wel de bedoeling. Begin vorig jaar hebben we het huis van de oma van Tom gekocht. Een heerlijk vrijstaand huis bij het bos. Omdat het nogal gedateerd was en er asbest in de woning zat, hebben we het van onder tot boven verbouwd. Hiervoor hadden we een rijtjeswoning. Daar hadden we al flink op afgelost en we verkochten het met een overwaarde van €30.000. Dat geld én ons spaargeld hebben we in dit huis gestopt. En een tijd geleden heb ik een auto-ongeluk gehad waarbij mijn auto total loss werd verklaard. Er moest dus een nieuwe komen. Wel een tweedehandsje hoor, maar 2 keer zo duur als de auto die ik had.’

Lees ook: Beginnen met je hypotheek aflossen in 10 stappen.

Waarom de keus voor een duurzaamheidslening?

‘We hebben het huis optimaal geïsoleerd. Overal HR++ glas en zonnepanelen. De rente bij een dergelijke lening is 1,5%. Dat is een stuk minder dan de 2,53% die we zouden moeten betalen als we een bouwdepot bij onze hypotheek zouden afsluiten. De lening moeten we in 10 jaar terugbetalen. Dat gaat lukken. En zoals het er nu naar uitziet gaan we de prognose die de leverancier van de zonnepanelen ons stelde ruimschoots halen. Dus die investering gaan we wel terugverdienen. Ik ben ook erg benieuwd naar de eindafrekening van de energieleverancier. Het bedrag dat we nu maandelijks betalen is naar verwachting aan de hoge kant.’

7 van de 10 huiseigenaren vindt energiebesparing een maatschappelijk (klimaatverandering) en persoonlijk (energiekosten verlagen) relevant onderwerp. Bron: SVN.nl

Julie betalen €166 aan zorgverzekering. Dat is niet veel toch?

‘We hebben allebei het hoogste eigen risico. Dat scheelt enorm in de premie. We zijn nooit ziek, dus durven het aan. En hierdoor hebben we al jaren veel geld bespaard.’

Wie van jullie houdt de financiën bij?

‘Dat doe ik. Tom vindt het allemaal wel prima. Ik heb overal potjes voor en om de paar maanden haal ik de bezem door de financiën. Ik tel dan ook alle kleine uitgaven op en kijk ik waar ik kan bezuinigen. Ik heb al best veel geschrapt in het verleden. Op zondagavond pinnen we geld voor boodschappen en de schoonmaakster. Ik doe voor €80 per week boodschappen, inclusief luiers voor Morris. Hoe is dat doe? Ik ga naar een budgetsupermarkt en let gewoon goed op. Ik red het eigenlijk altijd wel. Soms hou ik zelfs over en dat geld gaat in een spaarpotje. Als er iemand jarig is dan geef ik wat meer geld uit aan boodschappen en dat haal ik dan uit dat potje. Ik heb op deze manier een goed overzicht van onze geldstromen.’ 



Jullie hebben ook nog een eigen bedrijf. Vertel eens?

‘Tom was tot een paar jaar terug zzp’er. Hij had een eigen bedrijf in geluidsapparatuur. Hij werkte 60 à 70 uur per week voor minder dan het minimumloon. Toen hij zijn bedrijf startte heeft hij namelijk een flink bedrag geleend. Hij moest knetterhard werken om die lening van €40.000 af te lossen. Er bleef te weinig over. Dat wilden we niet meer. Het bedrijf bestaat nog wel, maar Tom doet het nu als hobby. Voordeel is dat we bijvoorbeeld de kosten voor telefoon, televisie en internet via de zaak betalen.’

Op jullie vorige huis hebben jullie flink afgelost. Ben je van plan dat nu weer te doen?

‘Dat is wel het plan. In de toekomst willen we allebei wat minder gaan werken. Eigenlijk zouden we dat nu moeten doen, nu Morris nog klein is, maar dat vinden we financieel op dit moment geen optie.’



Was je een beetje voorbereid op de kosten die een kind meebrengt?

‘Ik heb me zeker voorbereid. Heb heel bewust spullen gekocht. Een tweedehands kinderwagen bijvoorbeeld. En we hebben ook veel gekregen. Nog steeds krijg ik veel. Kleding voor Morris koop ik bijna nooit en ook aan speelgoed geef ik eigenlijk niets uit. De kosten voor de kinderopvang zijn eigenlijk de hoogste kosten voor hem.’

Je bent dus bewust bezig met je geld. Zie je jezelf als echte spaarder?

‘Dat vind ik wel lastig te zeggen. Ik leef bewust en zuinig, maar het gebeurt toch ook regelmatig dat de klad erin komt. Dan haal ik bijvoorbeeld in 1 week én friet én sushi én pizza. Die kleine bedragen kunnen flink oplopen. En ik doe ook nog wel eens een miskoop. Vorig jaar kochten we een robotstofzuiger. Leek me ideaal. Maar in de praktijk is het toch een ander verhaal. Doordat we een hond hebben, en dus veel haren, loopt dat ding steeds vast. Dan denk ik wel ‘dat had ik beter niet kunnen doen.’’ 

MOGEN WE OOK IN JOUW KASBOEKJE MEEKIJKEN?

Geef je op voor ‘Waar Doet Ze Het Van?’

Share

14 Comments

  1. Dio Reply

    “Voordeel is dat we bijvoorbeeld de kosten voor telefoon, televisie en internet via de zaak betalen.” – Dit mag toch helemaal niet als je geen eigen kantoor + eigen voordeur hebt? Als je een kantoor of bedrijf aan huis hebt, mag je dit niet aftrekken. Ik heb precies hetzelfde: thuis een kantoor, zonder eigen voordeur en mijn boekhouder en online lees je overal dat dat niet toegestaan is. Dus ik ben wel benieuwd.

    Neemt niet weg dat ze lekker bezig zijn en ook op het gebied van duurzaamheid.

    1. Carola Reply

      Dat dacht ik ook direct. Ik werk als gastouder en hoor veel collega’s die dan dingen opgeven waarvan duidelijk door de boekhouder/belastingadviseur en online word gezegd dat dit alleen mag als je aan bepaalde eisen voldoet. Bij een controle kan je dan flink de sjaak zijn. Ik waag mij er in ieder geval niet aan!

    2. Roel Reply

      Bovendien komt hij met een “hobby” waarschijnlijk niet aan het aantal benodigde uren om door de belastingdienst te worden aangemerkt als ondernemer dus dan zijn die kosten sowieso niet aftrekbaar lijk me.

  2. Carola Reply

    Goed bezig hoor… Dat eigen risico zou ik ook wel op maximaal willen zetten om zo de kosten te drukken maar merk toch dat ik dat ergens eng vind. Dus hebben we het nog nooit gedaan. Wel zonde van het geld… want zoveel maken we geen gebruik van de zorg.

    1. Kaspar Reply

      Mooie truc hiervoor:
      Spaar eerst het maximale eigen risico bij elkaar en zet dat apart. En dan wel écht apart… desnoods contant ergens (goed opgeborgen!) in huis. Dan pas je de zorgverzekering aan. Mocht het nu mis gaan heb je dat spaarpotje achter de hand. Maar zo lang het niet mis gaat vul je het betreffende spaarpotje iedere maand aan met hetgeen je nu minder betaalt aan verzekering. Zo maak je mooi inzichtelijk wat je bespaard hebt. Is het potje op een gegeven moment het dubbele van het eigen risico? Dan ben je uit de kosten zelfs als je dan een keer spontaan toch het hele eigen risico zou moeten aftikken. Nu kun je dus de helft van dat potje (het gehele eigen risico bedrag) er weer uithalen. Mooi extra zakcentje. Voor de spaarrekening, of misschien voor iets anders dat je graag wilt! Ik zou het zo doen, maar helaas maak ik wel geregeld gebruik van zorg… Dus ik heb bewust het laagste eigen risico.

      1. Carola Reply

        Dankjewel voor je tip! Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Iedere keer als we de zorgverzekeringen bekijken (eind van het jaar) denk ik weer: wat doen we met dat eigen risico. We hebben het wel iets verhoogd hoor maar maximaal voelt dan toch nog een beetje onzeker. Maar het is waar wat je aangeeft, als je zelf voldoende aan de kant hebt staan om een mogelijke klapper op te vangen kan je natuurlijk het risico wel nemen. We hebben beide een goed betaalde baan dus kunnen het wel opvangen. Het is gewoon het gevoel denk ik.. raar eigenlijk dat je je daar dan zo door laat leiden he.

  3. Kaspar Reply

    De telefoon, televisie en internet via de zaak is inderdaad een erg dubieuze constructie, Dio. Volgens mij mag het inderdaad niet zomaar.
    Verder vraag ik me erg af wat die overige verzekeringen zijn? Zitten daar soms ook verzekeringen voor het eigen bedrijf bij in? Anders is het een wel heel erg hoog bedrag!

  4. Truus Reply

    Wat mij opvalt is dat jullie beide in de toekomst minder wilt werken. Anne werkt op dit moment 26 uur en verdient per uur meer dan Tom. Als Anne 32 uur zou werken zou Tom ook 32 uur kunnen werken, want dan heb je hetzelfde inkomen. Puur financieel en uurtechnisch gezien zou een gelijke verdeling van uren winst opleveren qua werktijd.
    En waarschijnlijk wordt de kinderopvang ook goedkoper? En heeft Tom meer tijd om met zijn hobby wat bij te verdienen. En is er geen schoonmaakster meer nodig?

  5. TheMoneyMindset Reply

    Volgens mij hebben jullie al veel moeite gedaan om efficienter met jullie inkomsten om te gaan. De post die bij mij vooral opvalt zijn de overige verzekeringen. Daar kan natuurlijk veel onder vallen. Maar wellicht valt hier nog op te besparen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *