10 tips voor iedereen die een webshop wil beginnen

Je speelt al langer met het idee om een webshop te beginnen. We geven je 10 tips om nu écht te starten en er een succes van te maken.

Wist je dat PorteRenee een webshop heeft? Al noemen wij het zelf gewoon ons ‘winkeltje.’ Je vindt er bijvoorbeeld de Boodschappencursus, maar ook onze Excel-sheets, die gretig aftrek vinden. Ik ben elke keer blij wanneer we iets verkopen. Natuurlijk omdat we dan geld verdienen, maar ook omdat ik het te gek blijf vinden dat mensen onze zelfgemaakte producten de moeite waard vinden om hun geld aan uit te geven. Dat is toch een compliment en dat blijft fijn voelen.

Wanneer je een webshop begint, kun je onderscheid maken tussen twee soorten producten. Offline en online producten. Offline producten zijn dingen die je aan kunt raken. Die dus via de post verzonden moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan eten en drinken, denk aan hobbyspulletjes of meubeltjes voor in huis. Dat is een heel andere tak van sport dan wat wij doen. Wij verkopen namelijk online producten. Bij ons kun je (vooralsnog) niets fysieks kopen. We hadden ooit deurstickers te koop voor een euro of twee. Daar stond op: ‘Geen reclame, ajb. Ik probeer te sparen.’ Ze waren best heel populair, maar ik vergat ze steeds op de brievenbus te doen. Dus besloot ik daar maar weer mee te stoppen. Bovendien kostte het aan tijd en postkosten meer dan dat ik eraan overhield. Beginnersfoutjes, noem ik maar. Dingen die je al doende leert.

Omdat offline en online producten verkopen best heel verschillende dingen zijn, riep ik voor dit artikel wat hulp in van PorteRenee-volger Marielle van der Paauw. Zij runt sinds 2015 www.meutt.nl, een webshop vol toffe vintage spullen voor in huis. Marielle is zelf productdesigner en interieurstylist. Ze was 14 toen ze haar eerste profiel op Marktplaats aanmaakte en de eerste dingen kocht en verkocht. Naast het runnen van haar webshop, doet ze ook vintage styling voor huizen en bedrijven. Dat is haar fulltime baan en ze leeft er dus ook volledig van. Heel stoer. Veel van haar tips kwamen overeen met de mijne, zo bleek. Grappig om te merken. Deze 6 adviezen zouden wij geven aan iedereen die een webshop wil beginnen.

1. Begin gewoon

Dit was meteen Marielle’s eerste tip en zou ook mijn number one zijn. Niet zoveel erover kletsen, maar gewoon starten. Als ik een euro zou krijgen voor iedereen die me ooit vertelde ook ‘iets online te willen gaan doen’, kon ik nu stoppen met werken. Je hoeft niet vooraf alles te weten. En het hoeft niet meteen perfect te zijn. Onze webshop zag er in het begin echt niet uit. Toch verkochten we. Het kon meer en beter, natuurlijk, maar we hadden echt nog geen geld voor dure software. Je leert aldoende, dat is echt zo. Je bent ook nooit uitgeleerd. Dus, hup, gewoon die website claimen en aan de slag.

2. Zorg dat je een website hebt die je zelf ook snapt

Je kunt natuurlijk meteen voor veel geld een fancy website en webshop laten bouwen. Dat zou niet mijn advies zijn. Je zult als je eenmaal echt begint, nog tegen zoveel aanlopen dat je wilt veranderen. Dan is die dure site dus zondegeld geweest. Liever begin je met iets dat je zelf kunt bewerken en wat je zelf begrijpt. Zodat je zelf dingen kunt aanpassen wanneer je dat wilt. Als je daar steeds je webbouwer voor moet bellen, wordt dat een veel te dure grap.

3. Verdiep je in mogelijke platformen

Bijvoorbeeld mijnwebwinkel.nl of shopify. Daarmee kun je zonder al te grote kosten en teveel kennis van 0’en en 1’en, snel en makkelijk je eigen shop beginnen. Dit zelf bouwen vraagt een hoop kennis en tijd en die heeft niet iedereen. Wij gebruiken deze dus niet, maar zijn meer geschikt voor een webshop met fysieke producten.

4. Zorg voor verkeer


Tja, als niemand je weet te vinden, zullen ze ook niks van je kopen. Toen wij begonnen met PorteRenee.nl was het alleen maar verhalen tikken. Daar kwam later de webshop bij, waardoor we meteen al bezoekers hadden. Veelal beginnen mensen eerst een webshop en dan zijn die bezoekers er dus niet. Adverteren is een optie, maar dat kan ook veel geld kosten. Kijk ook naar gratis manieren om publiek te trekken. Voor een webshop kunnen bijvoorbeeld Pinterest en Instagram heel goed werken. Maak mooie foto’s en leuke content en dan zul je zien dat mensen je gaan weten te vinden.

5. Wees persoonlijk

Deze tip geven Mariëlle en ik allebei. Op haar site zie je meteen haar gezicht, dat is ook zo op PorteRenee.nl. We vinden het allemaal leuk om van iemand te kopen. Om het verhaal erachter te lezen, te horen en te zien. Dus verstop jezelf niet, maar laat jezelf zien.

6. Blijf leren

Met een eigen toko ben je nooit uitgeleerd. Als je niet meer leest over innovatie, als je geen podcasts meer luistert of trends of geen webinars meer volgt over hoe je beter wordt in social media, kun je jezelf beter opdoeken. Je moet elke dag blijven leren. Wees nieuwsgierig en ambitieus. Geef jezelf tijd, maar word overal wel elke keer een beetje beter in. Dat hou je alleen vol als je het ook écht leuk vind, dus zorg altijd dat je een webshop begint in iets waar je van houdt. 

7. Let op je kosten

Het is verleidelijk om meteen allerlei kosten te gaan maken. Chique verpakkingen, gedrukte kaartjes erbij, adverteren. Let daarmee op wanneer je net begint. Je hebt nog zoveel te leren, neem daar de tijd voor. Je voelt vanzelf wanneer het tijd is om een professionaliseringsslag (zoals wij dat dan noemen) te maken. Blijf wel rekenen. Kun je dit betalen? Kosten gaan toch van je winst af. Maar tegelijkertijd..

8. Durf uit te besteden

Wees ook niet bang om er mensen bij te halen. Zo huren wij freelancers in om mee te schrijven, hebben we sindskort een VA voor de agenda en doet iemand Pinterest voor ons. En misschien breiden we dat nog wel uit. Jij moet doen waar jij het beste in bent. Zodra je merkt dat je daarop inlevert omdat je teveel andere dingen op je bordje hebt, moet je gaan nadenken over uitbesteden. Hiervoor geldt ook weer: blijf rekenen. Kan ik dit betalen? Niet alleen deze maand, maar alle komende maanden ook.

LEES OOK: Kortingscodes en nog 4 manieren om goedkoper online te shoppen

9. Hergebruik!

Marielle verstuurt haar bestellingen en gebruikte kartonnen dozen. Superduurzaam en het scheelt een hoop geld. Ze haalt de (overig nog hartstikke nette) dozen op bij bedrijven in haar omgeving. Die mensen willen er vanaf en ze kunnen prima nog een rondje mee. Je kunt van zo’n manier om te besparen zelfs een unique selling point maken. Zet het op je website: Je bestelling wordt duurzaam verstuurd, in hergebruikte verpakking. Dat is toch hartstikke leuk en positief?

10. Prijs fair

Je hoeft echt niet altijd de goedkoopste te zijn om succes te hebben. Als jij mooie, bijzondere producten verkoopt, ben je niet 1 op 1 te vergelijken met een andere webshop. Er zijn niet nog 10 winkels die exact hetzelfde verkopen. Voor een one of a kind product willen mensen best een eerlijke prijs betalen. Duik met je prijzen dus niet meteen naar het punt waarop je er bijna niet aan overhoudt. 

Tot slot: hou vol. Een webshop is geen manier om slapend rijk te worden. Je kunt er goed geld mee verdienen, maar het is ook hard werken. Wees realistisch voordat je eraan begint en laat je niet gek maken door alle verhalen online over mensen die overnight miljonair waren door troep uit China hierheen te verschepen. Doe het op je eigen manier. Hou vol en je wordt vanzelf steeds beter. 

Wil je dit artikel nog een keer lezen? Bewaar hem dan op Pinterest:

Wil je reageren of heb je een vraag?

Spreek je bericht in via de Whatsapp van PorteRenee: 06-47250448.
Misschien kom jij vrijdag dan wel in de PorteRenee Podcast.