Zo veel verdient een influencer

Wat zou een influencer nou precies verdienen? Dat verschilt natuurlijk heel erg per persoon, maar we kunnen wel een tipje van de sluier oplichten.

Door Renée

Ik schrok eerlijk gezegd een beetje toen ik voor het eerst door iemand influencer werd genoemd. Toen ik een paar jaar geleden begon met PorteRenee.nl was influencer worden niet mijn plan. Ik wilde gewoon online leuke verhalen plaatsen over geld. Toen ik schulden had en daarna begon met sparen, mijn hypotheek aflossen en interesse kreeg in beleggen, kon ik alleen maar feitelijke verhalen vinden. Saai! Dat moest anders. Ik maakte een plan, dat uiteindelijk mijn bedrijf werd. En nu word ik dus af en toe influencer genoemd.

Miljoen per Insta-post

De inkomsten van een influencer zijn vaak onduidelijk. Er wordt weinig over gepraat. Ze lopen ook enorm uiteen. De ene influencer sluit de ene lucratieve deal na de andere, terwijl een ander zakelijk minder succes heeft. Waar Kim Kardashian bijna een miljoen per post krijgt, kan een ander met een vergelijkbaar bereik met minder zakelijk inzicht veel minder geld vragen. Ook de betrokkenheid van volgers – hoeveel ze reageren en of ze de post bekijken – speelt mee. Als je 100.000 volgers hebt, maar slechts 1.000 daarvan zijn echt geïnteresseerd en liken je post: dan daalt je prijs nogal. Zonder al te veel in details te vallen, zijn er wel wat prijzen te noemen.


Een internationaal platform voor influencer marketing, beweert dat een influencer met 41.000 volgers gemiddeld tussen de 500 en 1.000 dollar vangen voor een post. Met 500.000 trouwe volgers stijgt die prijs naar zo’n 5.000 dollar per post. Toch leiden niet alle influencers een luxe leven. Uit onderzoek aan de Offenburg University of Applied Sciences in Duitsland bleek dat 97 procent van de door hem ondervraagde influencers amper €15.000 per jaar verdienen. Dat is minder dan €1.200 per maand.

En ik dan?

Veel influencers werken met losse posts. Dus een reclametje hier en een sponsored berichtje daar. Dat doe ik niet. Ik zie mezelf niet als een advertentiezuil waar iedereen zomaar een poster op kan plakken. PorteRenee werkt met een paar merken samen, waar we klant zijn of gewoon fan van zijn. Daarmee laten we een hoop geld liggen, maar geloofwaardigheid is ook een hoop waard, vind ik.

LEES OOK:  Investeren met een goed gevoel: zo doe ik dat

Onze omzet is goed, maar omdat wij ook een website runnen, maken we ook veel kosten. Zo hebben we een eindredacteur die alle stukken naleest, een virtual assistent die de stukken opmaakt en Pinterest verzorgt, we hebben mensen op de loonlijst staan die meeschrijven en iemand die gaat over de samenwerkingen die we wél doen. Al die kosten, plus het minimale salaris dat Kasper en ik onszelf van de Belastingdienst moeten uitkeren (+/- €2.900 netto per persoon), en onze omzet is wel verdeeld over al die posten. Nog altijd een mooie salaris, natuurlijk.



Dus als je de volgende keer weer een influencer in je Insta-tijdlijn voorbij ziet komen, heb je een beetje een idee wat hij of zij verdient.

Wil je dit artikel nog een keer lezen? Bewaar hem dan op Pinterest: